Viva Italia

Väskorna är packade och snart hoppar vi på flygbussen. Semestern avslutas med 11 dagar i Italien, runt Como- och Gardasjön. Ser fram emot massor av god mat, roliga utflykter och skönt häng. Arrivederci! 

gardasjon-01

 

Kebnekaise – bilder från vår vandring

För en vecka sedan hade vi – jag, John, min bror Jonas och hans sambo Åsa – precis påbörjat vår vandring upp mot Kebnekaises sydtopp, Sveriges högsta topp på drygt 2 100 meter. Det var en fantastisk upplevelse på så många sätt. De mäktiga och respektingivande omgivningarna, vädret som visade sig från sin bästa sida, sällskapet och den fysiska utmaningen när vi timme efter timme vandrade, vadade och nästan klättrade över stora, små och stundtals även vassa stenar, forsar, höjder och dalar. Sexton timmar tog hela kalaset och det var ett trött men nöjt gäng som kom tillbaka till fjällstationen på fredagsnatten. Jag är uppväxt i ett fjällområde i Jämtland där naturen är otroligt vacker, men Lapplands fjällkedjor är ändå något alldeles extra.

Vi började på torsdagen med vandring från Nikkaluokta (dit vi körde från Kirunas flygplats) till Kebnekaises fjällstation, på fredagen gjorde vi toppvandringen, lördagen bestod av välbehövlig vila på fjällstationen och på söndagen vandrade vi tillbaka till hyrbilen i Nikkaluokta. En resa jag rekommenderar varmt till alla som söker en naturupplevelse utöver det vanliga. Här kommer ett bildregn från vår resa!

Kebnekaise KebnekaiseKebnekaises fjällstation 
Kebnekaise

KebnekaiseI kategorin: Vad håller jag på med? alt. Hej, jag är en hobbit!

Kebnekaise

Redo för avfärd uppåt

Kebnekaise

Här har vi precis vandrat i väg, en mil och vääldigt många höjdmeter kvar till toppen

Kebnekaise

Kebnekaise Kebnekaise
Kebnekaise Kebnekaise

KebnekaiseLunch! Min påse hette ris i basilikum. Smakade inte så mycket basilika konstigt nog, men den var god. Det mesta har i och för sig en tendens att smaka väldigt bra på fjället

Kebnekaise
Kebnekaise

Sista lilla biten kvar! Is, liten platå, inga stegjärn på fötterna, stup på sidorna och svindel – inte bästa kombon… Men vilken adrenalinkick!

Kebnekaise Kebnekaise

On top of Sweden, tjohoo!

Kebnekaise

Och sen traskade vi ner igen…

KebnekaiseDen lilla snöklädda toppen var vi uppe på! Här på avstånd under söndagens vandring tillbaka till Nikkaluokta

Checkar ut – trevlig sommar!

Vandring upp till Kebnekaises topp (snälla regn och dimma – stay away!) och 10 dagar i Italien – två delar av semestern som jag längtar efter väldigt mycket.

Vi kickstartade de lediga veckorna med en lördagsbåttur tillsammans med Emma och Viktor. Bra vänner + båt + fint väder = en tiopoängare. Efter grillning och bad i Kyrkfjärden tog vi en sväng förbi Fjäderholmarna för kaffe och glass. Runt sju timmar från att vi kastade loss, var vi tillbaka igen vid båtklubben i Edsviken.

I dag har vi lunkat runt i söndagstempo. Jag har öppnat sommarens första bok och konstaterat att det var alldeles för länge sedan jag läste något skönlitterärt. När jag jobbar är det mest artiklar om träning och kost som gäller och just nu vill jag lägga alla de texterna åt sidan till förmån för böcker som ”Den vidunderliga kärlekens historia” av Carl-Johan Vallgren, boken jag precis börjat på. Det målande och detaljerade språket fångade mig från första stund, så som bara en riktigt vacker berättelse kan göra.

Hur som helst. Jag kommer att titta in här någon gång då och då, men planerar att hålla mig borta från datorn så mycket som möjligt. Hoppas att ni har en fin sommar, vare sig jobb, plugg eller ledighet står på schemat. Just nu längtar jag efter att foten blir helt bra så att jag kan springa också. Snart så, hoppas hoppas!

Sommar båtPå väg hem från Brunnsviken, dit vi åkte efter jobbet i torsdags med min pappa och syster. Underbar sommarkväll!

SUP på Brunnsviken

I onsdags var det äntligen dags för oss att testa stand up paddling, som visade sig vara mycket stabilare och ännu roligare än vad jag trodde innan. Det tog visserligen en liten stund innan nervsystemet hajade grejen, men sen kände jag mig väldigt trygg – trots att jag egentligen inte är speciellt förtjust i djupt vatten… Jag, John och vår lilla grupps tredje deltagare Wilma gled runt i Brunnsviken tillsammans med instruktör Nina. Nina driver Brunnsviken SUP & Yoga och du kommer i kontakt med henne via SUPyoga.se, eller så bokar du direkt via träningsappen Vint.

Jag har fått grym mersmak och önskar att brädorna inte var så dyra. Runt 10 000 kronor! Jag som såg mig själv tassa ner till vattnet en tidig morgon, placera brädan i vattenbrynet och sedan glida ut över den ännu så länge orörda viken. Men men, tills jag hittar en kraftig nedsatt variant får jag nöja mig med att hyra per timme. Förutom den sköna och rofyllda upplevelsen så ger SUP bra balans- och bålträning. Vi var ute i drygt två timmar och när vi kom tillbaka in mot stranden var himmelen så där otroligt vacker som den bara kan vara en ljum och stilla sommarkväll.

SUP 5SUP 2SUP 4SUP 1 SUP 3

Tankar en tisdag

Nedräkningen är i full gång och jag börjar så sakteliga glida in i ett riktigt trevligt semester mode. Fast det får inte bli för mycket av den varan ännu för den här veckan har jag en del skrivjobb som måste slutföras för att jag ska få checka ut. Om min planering går i lås kommer jag hinna klart lagom till fredag, men som sagt – då är det fortsatt fokus som gäller. Jag har önskat glad sommar till mina PT-kunder och tur är nog det, för deras skull (fast jag kommer sakna dem!) eftersom jag dragit på mig en liten skada i foten som gett mig ofrivillig semester från löpningen. Min supernaprapat Björn på Access Rehab (gå dit, de är bäst!) hjälper mig back on track och tills vidare får jag underhålla konditionen med cykling. Morgonens pulsspinning påminde mig om att det var länge sedan jag cyklade. Hujedamej. Snart väntar möte med en trevlig frilanskollega och i morgon ska jag testa SUP. Värmen är här och jag tänker inte klaga på att det är för varmt. Hoppas att ni har en bra tisdag!

Jenny vattnet löpningLiten paus under lördagens långpass

Jenny JohnVärldens bästa team, alla kategorier

Egen mandelmjölk

Mandelmjölk

Häromdagen slog jag äntligen slag i saken och gjorde egen mandelmjölk. Det var hur enkelt som helst och billigare än att köpa färdig i butik (som dessutom många gånger innehåller en rad tillsatser).

Jag la 2,5 deciliter mandlar i blöt över natten. På morgonen sköljde jag dem, tillsatte 1 liter nytt vatten och mixade det hela i några minuter. Jag silade bort mandelresterna och kvar fanns en vit och slät mjölk. Jag lät min vara naturell den här gången men jag har hört att en del kryddar sin med till exempel dadelpuré, för extra sötma, eller typ kardemumma och vaniljpulver.

I dag dricker jag kaffe med en skvätt värmd mandelmjölk och det smakar förträffligt fint.

Kaffe

Stockholm Trail 2014

Jag går igenom bilderna som John tog på mig under gårdagens halvmaraton Stockholm Trail i Nackareservatet. Mitt ansiktsuttryck är tämligen ansträngt (milt uttryckt) på sisådär 90 procent av bildskörden. Ni förstår nog vad jag menar längre ner… Vilket visserligen kan bero på att han tagit de flesta av bilderna från toppen av Hammarbybacken, som vi tog oss upp för två gånger under loppet. Med tanke på att mina ben kändes tunga redan under första kilometern, så blev de inte gladare av att behöva springa uppför en skidbacke. Men inne i skogen hade vi desto roligare. Att hoppa fram över små stigar, rötter, grenar och stenar är kul. I år lyckades jag dessutom undvika getingattackerna. Det tackar jag för.

Jonas, min gasell till bror, flög in på 1:41:12. Själv putsade jag förra årets tid med 2,5 minuter och klockan stannade på 2:04:50. Tolva i damklassen, av runt 50 löpare. Summa summarum ett roligt och välarrangerat lopp. Jag hade visserligen önskat en lite piggare kropp, men i slutändan blev det ändå en bra runda.

Jenny Stockholm trail 4

Jenny Stockholm trail 2

Jenny Stockholm trailJonas Stockholm trailJonas Stockholm trail 6Jenny Stockholm trail 5I mål – och glad igen! Korven gick till världens bäste fotograf och fanclub John 

Smulig rabarberlyx

Jag avslutar helgen i soffan med lite kvällsjobb och paj. Tidigare i veckan bakade mamma rabarberpaj och i dag är det min moster som har gjort samma sak. Oförskämt gott och lyxigt att bli bjuden på hemmagjord smulpaj två gånger samma vecka.

I morgon tänkte jag berätta lite mer om loppet jag sprang tidigare i dag. Stockholm Trail var precis som förra året en välarrangerad och rolig tävling, trots att mina ben stundtals protesterade väldigt högljutt i de många, långa och branta backarna.

Rabarberpaj

När jag själv gör rabarberpaj brukar den se ut något i stil med det här receptet:

Rabarbersmulpaj 
Till själva ”smulet” blandar jag ihop:
1,5 dl havregryn,
1 dl grahamsmjöl,
0,5 dl mandelmjöl (eller någon annan mjölkombination, sammanlagt 3 dl),
150 g smör och
ca 0,5 dl råsocker till en grynig massa som jag sedan fördelar över rabarberbitar som jag fyllt den smorda pajformen med. Jag brukar även strö lite potatismjöl över rabarbern eftersom det binder vätska. Ugnen ställer jag på 200 grader och pajen är färdiggräddad efter ungefär 25 minuter.

Att svänga av från spåret

Det är så lätt att fastna i gamla invanda rutiner. Att tugga på med samma upplägg vecka efter vecka. Det gäller såklart inte bara träningen, men det är den jag syftar på lite extra just nu. Jag har väldigt lätt för att köra på ungefär likadant under väldigt långa perioder, även fast jag ofta säger till mig själv att det vore kul att testa andra saker också. Dans till exempel. Hur länge sen var det inte som jag tog en dansklass? Alldeles för länge sen, och jag som faktiskt älskar att dansa. Nu älskar jag ju att springa och yoga också, men att krydda upplägget då och då har så många fördelar att jag bara måste göra det lite oftare.

- Kroppen blir allsidigt tränad, den svarar väldigt bra på variation
- Det är motiverande och roligt att kliva utanför boxen
- Nya träningsformer kan betyda nya trevliga bekantskaper
- Att vidga sina vyer är aldrig fel, det är utvecklande att vara nyfiken!

I sommar vill jag bland annat testa SUP (stand up paddling) och orientera mera, det sistnämnda började vi med redan i kväll. Rundays medlemsträning bestod av orienteringsträning med Sundbybergs IK i Ursvik. Jag har orienterat en del förut, men är långt ifrån bra… Det är dock väldigt roligt, och om man tränar blir man dessutom bättre har jag hört :). Jag ska köpa Naturpasset och fortsätta öva i sommar.

Jenny orienteringI kväll svängde jag av från spåret i dubbel bemärkelse. Orientering är något jag sällan gör men som jag gärna skulle vilja göra oftare. Att svänga av, ut i den obanade terrängen är något av det roligaste jag vet i träningsväg. Tacka vet jag trail!

En löptur på fjället

Mitt barndomshem ligger passande nog bara två mil från fjällområdet där jag ska springa långlopp i augusti. För att hinna känna lite på terrängen innan jag flyger tillbaka till Stockholm gav jag mig av tidigt i morse för att springa en sväng. Drommenbacken är en del av Bydalsfjällen som jag tidigare bara åkt upp för med liften. Jag kan meddela att det var ganska mycket jobbigare att springa (eller rättare sagt lunka) till toppen… Väl uppe fortsatte jag ut över fjället. Inte en människa i sikte och med milslånga vidder som bredde ut sig framför mina fötter. Så skönt och välgörande för själen. Drygt två timmar senare var jag tillbaka vid botten av skidbacken.

Jag säger inte mer än så utan låter bilderna tala för sig själva. Hoppas att ni har en fin tisdag!

FjällturFjälltur 2 Fjälltur 3 Fjälltur 4

Fjälltur 6

Fjälltur 5 Fjälltur 8 Fjälltur 9

1 2 3 115  Scrolla till toppen