Yoga & Jogga – den optimala träningskombon

YogaJoggaomslagturkosJag måste såklart kika in här för att berätta och tipsa om min och min kära journalistkollega Tia Jumbes nya bok! Vi har ägnat kvällar och helger hela hösten för att nu få presentera den första boken på svenska om hur du kombinerar yoga och löpning – träningsformerna vi själva ägnar oss åt och älskar. Så här står det om boken på vårt förlag Bladh by Bladhs hemsida:

Allt om den trendiga träningskombon yoga och löpning!
– Tips på yoga som gör dig som löpare snabbare, mer flexibel och skadefri
– Tips på löpträning som gör dig starkare och mer uthållig på mattan
– Träningsprofiler inspirerar med sina bästa yoga- & jogga-tips, du möter Blossom Tainton-Lindquist, Johanna Andersson, Shirin Djavidi, Sara Ivarsson och Maria Forslund.
– Komboprogram för olika nivåer!

Det är drygt 300 000 svenskar som regelbundet yogar, och drygt 120 000 kvinnliga löpare mellan 30 och 55 år sprang Vårruset 2014. Det är till dessa och till alla som är nyfikna på att börja träna på bästa möjliga sätt som boken Yoga & Jogga vänder sig. De båda träningsformerna yoga och löpning kan tyckas ligga långt från varandra, men de har fler beröringspunkter än vad man kan tro. Och de får fantastisk effekt när du kombinerar dem.

I Yoga & Jogga får du som springer tips på hur du kommer igång med yoga, och vilken yoga som passar just dig. Låt dig inspireras av yogans filosofi. Har du ett lopp i sikte? Använd bokens kombinationsprogram med olika mål: Att klara en halvmil eller en mil. Du får enkla yogaprogram som bygger upp hela din kropp för att bli en ännu bättre löpare, och undvika skador. För dig som yogar: Låt löpturen bli din uppvärmning innan stunden på mattan och få bättre kondition på köpet!
Så ser du till att du får utlopp för din explosivitet och drar nytta av det adrenalin som löpturen skapar. Här får du löparprogram som passar dig som vill börja springa njut av starkare ben och bättre flås på mattan.

Om författarna
Tia Jumbe är journalist, författare och yogalärare, som de senaste åren framför allt har arbetat med att utveckla nya tidningskoncept, senast Coops medlemstidning Mer Smak. Författare till Handbok för Makalösa mammor (& pappor) och Vad vill du egentligen? tillsammans med Jaana Lindström. Tia har också medverkat i Mindful eating – Slut fred med kroppen och maten som kom ut hösten 2014.

Jenny Sunding jobbar som journalist, PT och löpcoach. Hon har en kandidatexamen i idrottsvetenskap från Brunel University, London, samt en magisterexamen i journalistik från Uppsala Universitet. I sin egen träning kombinerar hon löpning, helst i terräng, med yoga. Jenny springer varje år ett antal lopp, allt från 5 kilometer upp till maraton.

Här kan du köpa boken!
Bladh by Bladh
Adlibris
Bokus

 

Med annat fokus, men på återseende

Hej och hå vad tiden går fort.

Som ni märker är jag väldigt inaktiv här inne just nu och det har med mitt nya jobb att göra. Jag har fullt upp med att uppdatera runnersworld.se och womenshealth.se – och allt runtomkring – hela dagarna. Det är jättekul men lämnar inte så mycket tid över till andra webbprojekt :). Jag kommer att ta en paus från den här bloggen under en period, men jag dyker upp på ett eller annat sätt igen framöver. Titta gärna in hos RW och WH och om ni har några tips på innehåll, mejla gärna mig på jenny@runnersworld.se eller jenny@womenshealth.se.

Stor kram och vi ses igen!

Tulpaner

Yogadag med Altromondo Yoga

Jag kunde inte ha fått en bättre uppladdning inför första dagen på nya jobbet. I morse tog jag och min kompis Emma saltsjöbanan ut till vackra Grünewaldvillan i Saltsjöbaden. Tillsammans med 30 andra yogisar har vi spenderat dagen tillsammans med yogaläraren Jennie Liljefors. Vi har yogat i två omgångar (en anusarainspirerad dynamisk klass och en yin-klass), ätit fantastiskt god vegetarisk lunch (lagad av Jennies mamma med kollega) och avslutat dagen på klassiskt italienskt vis. Apertivo – vi fick bubbel och pizza – är en tradition Jennie plockat med sig från sina år i Italien, där även namnet Altromondo Yoga föddes. Altromondo betyder ”en annan värld” på italienska, vilket är precis vad mötet med yoga är. En annan värld öppnas upp och jag är så glad att jag har hittat den.

Jag är också väldigt glad över att ha hittat Jennie. Hon är en underbar lärare, med massor av kunskap, karisma och ett mycket varmt hjärta. Den 13 november slår dörrarna upp till Jennies studio här i Stockholm, mitt tips är att hålla utkik efter mer info på hennes sajt. Den hittar ni här.

Yogadag 9Lunchtallriken med vegetarisk biff, quinoasallad, grönsaksknyte och massor av annat gott // Grünewaldvillan är 700 kvm och har 15 rum och tre kök. Här bodde konstnären Isaac Grünewald med sin fru Märta under 40-talet.

Yogadag8

Finaste Emma // Yogalektyr, snart på mitt nattduksbord (om jag känner mig själv rätt) // Dagens pampiga yogasal // Jennie och jag

Mitt nya jobb

Jag hintade i går om att jag har ett nytt jobb på gång. På måndag börjar jag som webbredaktör för Women’s Health, Runner’s World och Bicycling! Jag ska vikariera i ett år framöver för Nina som går på mammaledighet. Det ska bli så spännande att få jobba med varumärken som jag själv har så stark relation till.

Women’s Healths föregångare Fitness Magazine var min första kontakt med träningstidningsvärlden. Jag köpte mitt första nummer som 15-åring, på väg hem till Mårdsund från ett konfirmationsläger i Sundsvall. Bussen stannade till på en bensinmack och där hittade jag den. Dansaren Jennie Widegren var på omslaget och jag tyckte att hon var urhäftig. Fitness Magazine var dessutom den första tidningen jag frilansade för, under min journalistutbildning.

Efter att ha varit egenföretagare i drygt 2,5 år ser jag fram emot att skapa lite mer fasta rutiner, ha ett gäng härliga kollegor att träffa varje dag och ett utmanande och roligt arbete. Självklart är jag lite nervös också, men det brukar ge sig med tiden.

Och även om jag ser fram emot mina nya kollegor så kommer jag att sakna mina vänner här på frilanskontoret. Som tur är försvinner de inte bara för att jag flyttar ut!

Jenny är hoppfull

Aj du elaka tandinfektion

Det har hänt en del sedan jag skrev senast. I dag var det egentligen meningen att jag skulle vagga fram och stånka över minsta lilla backe eller trappa. Det sistnämnda gör jag i och för sig, men inte på grund av att jag sprungit ett fjällmaraton utan för att det härjar en elak infektion i kroppen. Vi tar det från början.

I tisdags var det dags för mig och min bror Jonas att ta tåget upp till Jämtland för att umgås med våra föräldrar några dagar innan Fjällmaraton Bydalsfjällen, som väntade på lördagen. Den där läskigt spännande tävlingen somgett mig ömsom paniksvettningar, ömsom glada små fjärilar i magen. Redan när jag vaknade på tisdagen kände jag att en av mina visdomständer i underkäken gjorde sig påmind. Den har krånglat en del förut eftersom det gärna fastnar bakterier i den lilla fickan som bildats i tandköttet eftersom tanden inte har kommit upp ordentligt. Men inget krångel som lite munskölj inte har kunnat råda bot på. John frågade vid frukostbordet vad jag hade gjort. Han tyckte jag såg lite svullen ut. Själv såg jag inget i spegeln och tänkte inte mycket mer på det. Men efter att både min syster (vid lunchen) och min bror (i väntan på tåget) undrat om jag hade mat i munnen började jag inse att min kind nog var ganska svullen. Under tågresan blev det allt värre och då kom även värken. Tandvärk är inte kul och aj, aj, aj vad ont jag har haft de här dagarna. På onsdagen fick jag en tid hos tandläkaren i Järpen. Han gav en smärtsam bedövning och rensade sedan fickan från så mycket matrester och annat mysigt han kom åt. När bedövningen släppte önskade jag att någon kunde klubba mig i huvudet så att jag slapp eländet.

Tio-dagars antibiotikakur, maxdos värktabletter och allmänt hängig i kroppen. Som ni förstår var ett fjällmaraton inget att ens fundera över. När jag var hos tandläkaren i onsdags och fortfarande trodde att jag skulle kunna bli snabbt frisk, kollade jag om det fanns någon chans att jag skulle kunna springa på lördagen.
Jag: Tanken är att jag ska springa ett lopp på lördag, tror du att det kan fungera?
Tandläkaren: Nja, det är inget jag rekommenderar. Hur långt är det, du kanske kan gå runt?
Jag: Det är ett fjällmaraton på 5 mil.
Tandläkaren: Oj då.

Nu är jag tillbaka i Stockholm igen och försöker att jobba på så gott det går. Det är mycket fix och trix som ska bockas av den här veckan. Jag har ett kontor som ska städas ur och uppdrag som ska avslutas. På måndag börjar nämligen ett nytt kapitel i min bok. Men mer om det i morgon… (cliffhanger!)

Trots att jag inte själv sprang i lördags så hejade vi såklart på min minst sagt imponerande bror. Plats 19 av 151 i herrklassen! Fem mil och 2 900 höjdmeter (!) på 6.17. Så grymt. Jag vill också springa fjällmaraton! Dumma dumma tand.

Fjällmaraton Jonas

Jonas mitt i språnget vid 30 km-kontrollen mitt i Drommen-backen

Fjällmaraton

Bästa supportergänget: Pappa, mamma, min kompis Sara och Jonas sambo Åsa

Jenny tandvärkOch så jag, i en minst sagt asymmetrisk – och trött – look

 

#100mil100dagar

100mil100dagar

Tips till dig som gillar löpning och som befinner dig i närheten av Västerås torsdag 4 september. Insamligen #100 mil100dagar och Helhetshälsa bjuder in till löparkväll på Björnön tillsammans med Mattias Åhlin. Mattias ska springa 100 mil på 100 dagar (1 augusti till 8 november) till förmån för Barncancerfonden. Hans mål är att totalt samla in 100 000 kronor och du som vill vara med på löparkvällen skänker minst 100 kronor till insamlingen.

Programmet startar vid 18.00 med löpträning och löpövningar och följs av bland annat ”veggiepicknick” med Helhetshälsa och prova-på-massage. Här hittar du all info om eventet.

Garderobsfavorit: Sport-bh

Sport-bh

Dyrast behöver inte alltid vara bäst och hålla längst. Jag köpte mina första två sport-bh:ar/toppar från H&M i modellen ovan för flera år sedan. Och trots att jag nästan alltid väljer någon av dem, framför min andra toppar, så har de hållit sig väldigt fina genom alla tvättar. Jag gillar att de sitter både skönt och snyggt och ger bra stöd (i alla fall för oss med liten byst) trots de tunna axelbanden. I dag utökade jag garderoben med två nya, som till skillnad från den tidigare varianten även har uttagbara inlägg. 149 kronor styck är ett kap tycker jag! Jag köpte mina i butik men de finns även här på H&M:s sajt.

Milano – Stockholm

11 dagar senare är vi tillbaka i Stockholm igen. Italienresan blev precis så härlig som jag hoppades! Vi landade i Milano och bodde först tre nätter i Menaggio vid Como, där de mäktiga bergen omsluter sjön på alla sidor. Vädret var sisådär, men vi gjorde några fina utflykter och passade på att paddla och bada mellan regnskurarna. Resten av tiden spenderades i Sirmione vid Gardasjön. En bra bas för dagsutflykter till bland annat Venedig, Verona, vinmeckat Valpolicella och berget Monte Baldo, där vi cyklade mountainbike. På måndag drar jag igång med jobb igen, då följer några veckor av att avsluta pågående uppdrag eftersom jag är på väg mot nya äventyr från 1 september och framåt. Mer om det en annan dag! Nu är det fortfarande sol och semester, en liten stund till.

Stor kram till er!

Italien

Från vår balkong med utsikt över Comosjön

Italien

Vingårdar i Valpolicella

Italien

Vårt fina resesällskap Maja och Ville

Italien

Sirmione by night

ItalienI romantiska Venedig, på en liten mysig restaurang vid kanalen

Viva Italia

Väskorna är packade och snart hoppar vi på flygbussen. Semestern avslutas med 11 dagar i Italien, runt Como- och Gardasjön. Ser fram emot massor av god mat, roliga utflykter och skönt häng. Arrivederci! 

gardasjon-01

 

Kebnekaise – bilder från vår vandring

För en vecka sedan hade vi – jag, John, min bror Jonas och hans sambo Åsa – precis påbörjat vår vandring upp mot Kebnekaises sydtopp, Sveriges högsta topp på drygt 2 100 meter. Det var en fantastisk upplevelse på så många sätt. De mäktiga och respektingivande omgivningarna, vädret som visade sig från sin bästa sida, sällskapet och den fysiska utmaningen när vi timme efter timme vandrade, vadade och nästan klättrade över stora, små och stundtals även vassa stenar, forsar, höjder och dalar. Sexton timmar tog hela kalaset och det var ett trött men nöjt gäng som kom tillbaka till fjällstationen på fredagsnatten. Jag är uppväxt i ett fjällområde i Jämtland där naturen är otroligt vacker, men Lapplands fjällkedjor är ändå något alldeles extra.

Vi började på torsdagen med vandring från Nikkaluokta (dit vi körde från Kirunas flygplats) till Kebnekaises fjällstation, på fredagen gjorde vi toppvandringen, lördagen bestod av välbehövlig vila på fjällstationen och på söndagen vandrade vi tillbaka till hyrbilen i Nikkaluokta. En resa jag rekommenderar varmt till alla som söker en naturupplevelse utöver det vanliga. Här kommer ett bildregn från vår resa!

Kebnekaise KebnekaiseKebnekaises fjällstation 
Kebnekaise

KebnekaiseI kategorin: Vad håller jag på med? alt. Hej, jag är en hobbit!

Kebnekaise

Redo för avfärd uppåt

Kebnekaise

Här har vi precis vandrat i väg, en mil och vääldigt många höjdmeter kvar till toppen

Kebnekaise

Kebnekaise Kebnekaise
Kebnekaise Kebnekaise

KebnekaiseLunch! Min påse hette ris i basilikum. Smakade inte så mycket basilika konstigt nog, men den var god. Det mesta har i och för sig en tendens att smaka väldigt bra på fjället

Kebnekaise
Kebnekaise

Sista lilla biten kvar! Is, liten platå, inga stegjärn på fötterna, stup på sidorna och svindel – inte bästa kombon… Men vilken adrenalinkick!

Kebnekaise Kebnekaise

On top of Sweden, tjohoo!

Kebnekaise

Och sen traskade vi ner igen…

KebnekaiseDen lilla snöklädda toppen var vi uppe på! Här på avstånd under söndagens vandring tillbaka till Nikkaluokta

1 2 3 116  Scrolla till toppen