Kulträning är kul träning

Jag gillar att träna med kettlebells, något som de flesta av mina kunder vet om och har fått känna på vid det här laget. Jag använder kulorna i min egen träning också så klart eftersom det är ett ypperligt redskap för att träna hela kroppen på ett effektivt och roligt sätt. På första bilden laddar jag inför en sving, den mest kända kettlebellövningen. Pulsen skjuter i höjden direkt samtidigt som baksida lår, rumpa och rygg får en rejäl genomkörare.

Liten sving-guide:
1. Utgå från grundposition (se bild 1) och håll kulan med raka armar. Svinga sedan kulan till axelhöjd (se bild 2) med kraft från höften. Tänk att du ska krossa ett chips mellan skinkorna (!) som instruktör Linus Johansson så fint beskrev det när jag gick hans kettlebell-utbildning.

2. Låt kulan svinga tillbaka mellan benen utan att du bromsar den med armarna. Gör sedan samma sak igen. Tänk på att kulan inte ska lyftas med armarna utan verkligen svingas med hjälp av höften. Kulan ska inte heller dra armarna ut från kroppen, det är du som för kulan och inte tvärtom! Håll bak axlarna och upp med bröstet genom hela rörelsen.

Happy swinging :-)!

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Var vänlig ange ditt namn, din e-postadress och en kommentar.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>