Arkiv för dag: 7 augusti, 2012

Huskut god pizza

Inläggets titel är ett försök till ordvits då middagspizzan bland annat bakades på fiberhusk… Huskut är jamska (Jamtland, Jamtland, jamt och ständut!) för jätte-. Så nu vet ni det :-), mina jämtländska rötter gör sig påminda.

Tillbaka till själva pizzan… Jag hittade ett spännande recept hos den här tjejen. Degen består av 4 ägg, 2 msk fiberhusk, 100 gram riven ost och salt. Jag valde vanlig pizzaost men skulle med fördel ha valt en mer smakrik variant. Jag vispade ihop alla ingredienser utom osten med elvisp. Osten rörde jag ner, och lät blandningen stå i 5 minuter. Sedan bredde jag ut den på en plåt med baklåtspapper, gräddade i 15 minuter på 175 grader.

Tomatsåsen svängde jag ihop av en förpackning passerade tomater, 2 vitlöksklyftor, färsk basilika, torkad timjan och oregano, salt, peppar, en nypa socker (för att ta fram smaken i tomaterna) och en skvätt sherry (all mat blir så mycket godare med lite sherry ;-)).

När pizzadegen gräddats bredde jag ut tomatsåsen och toppade med skivade champinjoner, paprika, rödlök, skinkbitar och lite mer ost. Ugnen drog jag upp till 250 grader och gräddade hela härligheten tills osten smällt, ungefär 15 minuter om jag inte missminner mig.

Pizza serverad med babyspenat och kall Kombucha i glaset. Nya smaken Tutti frutti är, precis som pizzan, huskut god :-).

Träning vecka 31

Gårdagens orientering gick riktigt bra. Vi skrapade ihop 11 kilometer bland träd, stenar, kyrkogårdar och höjder i Nackareservatet. Nu börjar vi vara redo för fjället. Bra, eftersom det snart bara är en vecka kvar…

Förra veckans träning bestod av två backiga och ett lite flackare distanspass, barfotalöpning i gräs (mina fötter jublar!), banintervaller och styrka.

Måndag: Barfotalöpning och överkroppsstyrka, 1,09 kilometer, 20 minuter.

Tisdag: Distans, Ursvik Extreme + jogg dit och hem, 22,0 kilometer, 2:17:56.

Onsdag: Banintervaller 10 x 1 minut, plus löpstyrkeövningar, 8,75 kilometer, 1:03:11.

Torsdag:

Fredag: Distans i Ursvik, 10,1 kilometer, 50:11.

Lördag: Distans i Hagaparken, 6,61 kilometer, 33:09.

Söndag: Barfotalöpning och bålstyrka, 2,01 kilometer, 20 minuter.

Summa summarum: 50,47 kilometer löpning.

Vecka 32 började som sagt med orientering. Jag klurar fortfarande på hur resten av veckan ska se ut. Jag vill få in en del styrka, för jag känner att min kropp behöver det. Det gäller att planera och träna smart nu eftersom det ändå inte finns så mycket att göra på formen när det bara är 1,5 vecka kvar till tävling. Smarta underhållningspass och mycket benvila är receptet.

FiveFingers för ”barfotalöpning”– men när jag springer mina återhämtningspass i gräset väljer jag helt avskalat.

 Scrolla till toppen