Arkiv för dag: 14 augusti, 2012

Hur mycket energi behöver du?

Genom Runner’s World kom jag över Internationella Olympiska Kommitténs Nutrition for athletes – A practical guide to eating for health and performance. Dokumentet är framtaget av IOKs Nutrition Working Group och var tänkt att guida OS-atleterna till en bra kost inför deras kraftprov i London. Patrick Schamasch (IOKs Medical Director) säger så här: ”nutrition is one of the decisive elements in high‐level athletes’ preparations and one of the key factors in athletes’ health.” Så sant, och lika viktigt för oss vanliga dödliga – även om vi inte tränar på samma höga nivå.

Jag har kollat igenom materialet och det är intressant läsning. I början tar de upp en mycket viktig aspekt: Energitillgänglighet, mängden energi som kan användas till att förse kroppens fysiologiska behov (lika med dagligt energiintag – energikostnaden för fysisk träning).

Så här skriver författarna: ”The body can cope with a small drop in energy availability, but if it becomes too great, this will compromise its ability to undertake the processes needed for optimum health and function. We now recognise that many health and performance problems commonly seen in athletes are associated with low energy availability – these include menstrual disturbances in female athletes, reduced basal metabolic rate, compromised immunity, poor hormonal function and impaired bone density.”

En allt för låg energitillgänglighet kan kan alltså leda till störningar i menstruationen, minskad basalomsättning (hur mycket energi kroppen gör av med i viloläge), försämrat immunförsvar, hormonella rubbningar och benskörhet. Vi måste tillföra våra kroppar tillräckligt med näring och energi, vare sig vi är toppatleter eller vanliga motionärer. Tränar du hårt, se till att tillföra kroppen mycket och bra mat. Tränar du ingenting behöver du såklart också näringsrik mat, men inte lika mycket.

Om ni vill se hela dokumentet finns länken här. Själv går jag efter devisen att inget är så onyttigt att du aldrig kan äta det och inget är heller så nyttigt att du alltid ska äta det. Rena och oprocessade råvaror, i lagom mängder och med variation – då kommer du långt!

Packat och klart

Efter en vända på stan för inhandling av frystorkad mat, linsvätska, visselpipa och ”buff” (används som pannband eller mössa) landade vi till slut hemma hos Jonas och Åsa. Jag och min tävlingspartner lade fram alla saker på bordet medan Åsa lagade en utsökt middag. Tack! Efter att ha skurit till liggunderlagen (det gäller att kapa all extra vikt och det som tar för mycket plats…) testade vi att packa våra ryggsäckar. Knappt 4 kilo i säcken senare kände vi oss nöjda med resultatet. Nu ska vi bara fixa några energibars och gels samt några andra små prylar, sedan är vi i hamn. Jag kommer att posta en fullständig packlista så håll till godo ;-). Ni får ursäkta att var och vartannat inlägg handlar om just tävlingstankar och packning hit och dit. Men som sagt, jag har inte så mycket annat i huvudet just nu…!

Med bra fördelning och snygg placering lyckades vi få till två säckar på cirka 4 kilo vardera

 Scrolla till toppen