Arkiv för dag: 26 augusti, 2012

Jennys tankar om kost

Det är svårt att hänga med i alla kostrekommendationer som översvämmar tidningar, TV, böcker och snacket med kollegorna i matsalen. En del tycker att vi ska äta som på stenåldern, vissa förespråkar kolhydrater med lågt GI medan andra bannlyser kolhydrater helt och hållet. Det som lätt glöms bort när vi desperat strävar efter att hitta den perfekta kosten är vad våra kroppar egentligen tycker och signalerar. Hur reagerar den egentligen när du äter som du gör just nu? Känner du dig mätt men pigg efter en avslutad måltid, slipper du sötsuget på eftermiddagen, orkar du träna så mycket som du vill och håller du ”normal” vikt? Jag tror tyvärr inte att det finns en kost som fungerar för alla, ingen one size fits all, utan vi måste helt enkelt testa oss fram. Det finns självklart generella rekommendationer som man kan utgå från och som passar bra för olika kategorier av människor: aktiva personer, stillasittande personer, äldre, yngre och så vidare. Men två kvinnor, 35 år, som jobbar på kontor och tränar tre dagar i veckan kommer fortfarande att behöva hitta det upplägg som passar bäst just för dem. Den ena kvinnan kanske känner sig uppblåst och blir trött av för mycket kolhydrater medan den andra inte känner sig tillräckligt pigg i huvudet om hon inte lägger till potatis eller quinoa till sina måltider.

Här är ett tänk som fungerar bra för mig – kanske även för dig!
1. Utgå från en tom tallrik.
2. Börja med en proteinkälla som fisk, kött eller ett vegetariskt alternativ (ägg, bönor, tofu…). Ungefär i samma storlek som din knutna hand. Protein är viktiga byggstenar i kroppen, de mättar bra och hjälper till i många viktiga kroppsfunktioner.
3. Fortsätt med att fylla halva tallriken med näringsrika och mättande grönsaker, som spenat, broccoli, blomkål, zucchini, paprika, savoykål och avocado (som är en riktigt bra fettkälla). Grönsakerna ger viktiga vitaminer och mineraler samt i vissa fall kolhydrater. Grönsaker som växer under jorden som palsternacka och morot har högre GI än de som växer över jord.
4. Avsluta med en långsam kolhydratkälla som quinoa, potatis eller matvete. Snällt mot blodsockret och ger bra mättnad.
5. Om din proteinkälla är mager kan du tillsätta en vinägrett över salladen, lite kryddsmör över köttet eller någon ost bland grönsakerna. Var inte rädd för fett, men välj bara naturliga livsmedel som olika oljor och smör. Margarin och andra hårt processade fetter går bort.
6. När du börjar äta din måltid, fokusera på proteinet, fettet, grönsakerna och i sista hand kolhydratkällan. Ät långsamt, tugga ordentligt och lyssna efter kroppens mättnadssignaler. Är du mätt innan maten är uppäten? Lämna.

Lax med broccoli och mathavresallad

Övriga kosttips:
➔ Undvik halv- och helfabrikat. Utgå från rena livsmedel som du kryddar och smaksätter själv.
➔ Känner du dig sugen, fundera på om det verkligen är hunger eller om det bara är ett sug. Drick ett glas vatten och rör på dig en stund, det kan hjälpa suget att försvinna. Ha några naturella nötter till hands om suget blir svårt att kontrollera :-).
➔Frukt innehåller massa nyttiga vitaminer, mineraler och fibrer. Men frukt mättar inte så bra i sig själv, det är därför bra att lägga till något fett och protein för att göra mellanmålet mer mättande. Skiva ett äpple och ät med en matsked naturellt nötsmör eller lägg päronbitar i en skål med keso eller kvarg.

Omelett med massa grönsaker och lite ost. Avocado och sedan vindruvor till efterätt

En bra kost handlar om mycket mer än att trimma strandformen. Det har hänt fler än en gång att ögonbryn höjs och det kommer kommenterar som ”men kom igen nu” eller ”du måste väl kunna unna dig” när jag tackar nej till smågodis, kakor, pommes frites, glass eller diverse andra godsaker. För att inte tala om alkohol. Att gå på fest och inte vilja dricka alkohol, det kräver ofta en förklaring i form av:
a) Jag kör
b) Jag äter medicin, eller
c) Jag är fortfarande bakis från i går
Det skulle ju också kunna vara så att jag inte är överdrivet förtjust i alkoholdrycker eller att jag faktiskt inte alltid känner för att förgifta min kropp. Jag tycker om rödvin, en god drink, bubbel och är ibland även sugen på öl. Men jag dricker det bara när jag känner att ”nu skulle det vara riktigt gott med rödvin” och jag dricker bara så länge det är gott och aldrig så mycket att jag är bakis dagen därpå. Samma sak gäller så kallat onyttig mat som socker och friterade saker. Det sistnämnda är jag sällan sugen på eftersom jag äter det så sällan… Kroppen är snabb på att kicka igång sug efter olika saker. Äter du mycket socker i en period kommer kroppen att fortsätta att skrika efter mer och mer.

Jag kanske låter extrem och som en riktig torrboll som bara äter militäriskt planerade måltider, allt efter nyttighetsrörelsens alla regler. Det är inte sant. Jag älskar mat och äter mycket och gärna. Fråga min pojkvän! Jag älskar mammas kanelbullar, jag bakar efterättspajer och köper choklad. Men jag är också mån om att ha en stark och välfungerande kropp, som kan springa långt, snabbt, lyfta tungt och jobba hårt. Det skulle jag inte kunna om jag levde på pommes frites, ferraribilar och GT:s. Att unna sig är för mig att ge kroppen saker som den gillar – både smak- och funktionsmässigt.

Och kom ihåg: Inget är så onyttigt att du aldrig kan äta det, men inget är heller så nyttigt att du alltid ska äta det.
Balans mina vänner, inifrån och ut.

Min helg so far

Regn, Vera och brunch = myssöndag

I går gick allt ett i ett: intervallträning, femkamp på Gröna Lund, 30-årsfest och slutligen utflyttningsfest. I dag gör vi tvärtom och håller oss här hemma. Vi har fått besök av miss Vera som ska bo här några dagar, utanför är det höstruskigt och på bordet står en trevlig brunch. Jag tänker på alla triathleter som har genomfört Stockholm Triathlon i förmiddags. Någon gång vill jag också stå på startlinjen, men då behöver jag lära mig bättre simteknik och köpa en cykel :-). Kanske blir nästa års utmaning…?

I går var det elitens tävling, som är en av åtta VM-deltävlingar. Lisa Nordén, vår fantastiska OS-medaljör, knep förstaplatsen. Vilken känsla att få komma hem och vinna efter prestationen i London. Stort grattis Lisa!

Lisa Nordén vann Stockholm Triathlon överlägset (Foto: dn.se)

 

 Scrolla till toppen