Arkiv för dag: 28 augusti, 2012

Snabb halloumisallad

Mmm – min måndagsmiddag

1. Skär palsternacka och paprika i grova bitar, lägg på en plåt med olivolja, salt, peppar och valfria örtkryddor. Baka i ugnen på cirka 200 grader tills bitarna är mjuka och börjar få lite färg. Det är gott med lite tuggmotstånd, så låt dem inte stå för länge.

2. Skölj och skär sallad (roman, isbergs, bladspenat…), blanda med tomat och häll över en vinägrett på olivolja, röd balsamico, salt, peppar och salladskrydda.

3. Skiva halloumi och stek på båda sidor i olivolja. Låt dem få en gyllenbrun färg.

4. Lägg upp salladen, palsternacka och paprika på tallriken. Toppa med halloumin som du pressar citron över. Servera direkt!

Halloumi innehåller runt 20 gram protein per 100 gram, vilket gör det till ett bra köttsubstitut för de som tål mjölkprodukter. Det är ju dessutom väldigt gott i all sin enkelhet.

Träning vecka 34

Förra veckan började lugn eftersom kroppen behövde vila efter BAMM. Men i onsdags kändes den piggare jag testade att springa en sväng. Rundan i Haga kändes helt okej även om pulsen tog längre tid än vanligt innan den stabiliserade sig efter backarna. I torsdags började jag morgonen med en långpromenad och på fredagen fick kroppen tänjas ut ordentligt i Linus och Cecilias SOMA-pass. Intervallerna i lördags körde jag i genomsnitt 4:10-tempo, vilket inte är supersnabbt men godkänt. Summa summarum en bra vecka.

Vecka 34 – återhämtningsvecka

Måndag: 

Tisdag:

Onsdag: Löpning, distans i Hagaparken, 6,57 kilometer, 31:52 (4:51 min/km).

Torsdag: Morgonpromenad, 6 kilometer, 60 minuter.

Fredag: SOMA, cirka 45 minuter.

Lördag: Löpning, intervaller, 5 x 800 meter. Sammanlagt 5,92 kilometer, 32:44 (inkl uppvärmning och nedjogg).

Söndag:

Den här veckan bjuder på en mix av löpning, styrka och uppladdning. På lördag är det Tjejmilen och då hoppas jag att benen är pigga. Jag har inte satt något tidsmål, Hässelbyloppet i oktober blir höstens riktiga urladdning. På lördag vill jag se hur formen är just nu så att jag kan planera kommande veckors träningsupplägg. 

Vy från fjällen i Björkliden, här skulle jag kunna tänka mig att träna mest varenda dag

 Scrolla till toppen