Arkiv för dag: 4 september, 2012

Träning möter mode

På pendeltåget i eftermiddags kikade jag i H&M Magazine. Ett av modejobben var fotat i träningsmiljö med en modell i minst sagt annorlunda träningskläder. Spetsbehåar, smycken och skinnhandskar – kanske kan vara något för nästa gymbesök…?

Nej jag kommer nog inte att kopiera stilen, men det är kul med den här typen av jobb. Tränings- och sportvärlden möter modevärlden och jag plockar gärna in lite glammigare kläder att svettas i. Träningsmärkena satsar ju allt mer på snygg design (i funktionsmaterial) som fungerar lika bra på gymmet som ute på stan, eller till och med till festen. Men att träna i stora smycken, nja det känns inte så funktionellt…

Lets get physical, H&M Magazine autumn 2012

 

Tips inför morgonträning

I morse ville jag hinna med ett pass löpintervaller innan jag åkte till jobbet. För att kunna träna hårt tidigt på morgonen behöver kroppens energilager vara väl påfyllda. Jag brukar äta ett mål på kvällen (efter middagen, om den inte var sen) strax innan läggdags. Jag blandar som vanligt långsamma kolhydrater, fett och protein som sedan har tid att lagras i kroppen medan jag sover. I går var jag riktigt hungrig eftersom jag åt en väldigt liten middag, så då blev det två hårda tunnbrödsliknande kex med ost och en skål med turkisk yoghurt med kiwi och pumpafrön. När jag vaknade i morse tog jag ytterligare en liten skål med samma yoghurt, kiwi och pumpafrön. Ungefär en halvtimme senare lämnade jag lägenheten. Jag tycker att yoghurt, antingen i skål eller som smoothie, ger en bra magkänsla även om träningen kommer nära inpå. Jag undviker tunga brödsorter och annat som tar ”mycket plats” i magen.

Jag är alltid noga med att ge kroppen en lång uppvärmning innan jag sätter igång själva passet. Uppvärmningen är alltid viktig men på morgonen (när kroppen fortfarande är trött) är det extra viktigt tycker jag att låta den sakta men säkert förbereda sig för det som komma skall.

Själva passet då? Jo, jag körde fem stycken supertusingar, som jag har beskrivit här. Jag kunde inte riktigt hålla farten jag hade planerat, i alla fall inte genom alla seten. Men kroppen kändes ändå stabil och det var en skön morgon, jag gillar verkligen att börja dagen med träning.

En skål yoghurt (som jag åt vid ett annat tillfälle)

En B.A.B.Y. är född

Jag har tidigare berättat om nätverket B.A.B.Y. som jag är en del av. Det är ett prestigelöst nätverk av kvinnor för kvinnor som brinner för träning och hälsa. Många jobbar inom branschen men det är inget krav för att vara med. Huvudsaken är att du känner starkt för ämnet, att du är äkta, har en bra attityd och nätverkar med hjärtat. Nätverket smygstartade innan sommaren men nu är det dags att köra igång på riktigt. I går samlade grundaren Malin Nylén en grupp med tjejer som kommer att hjälpa till att föra fram B.A.B.Y.s budskap och se till att alla medlemmar får ut så mycket som möjligt av att vara med i gemenskapen.

Gruppen består av: Shirin Djavidi, Helena Falk, Terese Alvén, Sofia Sjöström, Jenny Rosengren, Tanja Djelevic, Magdalena Bibik, Cecilia DubergAmanda EadeSomayeh Cardeijn och jag.

Magdalena och Fia lyssnar engagerat på Malins idéer

Det var en sådan häftig energi under mötet i går och jag tror att vi alla skiljdes åt med många spännande och roliga tankar snurrandes i våra huvuden. Det här kommer att bli riktigt bra, så nu tycker jag att ni ska göra som över 200 tjejer redan har gjort – bli en B.A.B.Y. genom att gå med i Facebookgruppen. Det kommer att hända en massa roliga saker framöver, det vill ni inte missa!

B.A.B.Y.s viktiga budskap sitter numera ovanför mitt skrivbord

Hoppas att vi ses i B.A.B.Y.-gruppen! True Yourself ☆

 

 Scrolla till toppen