Arkiv för dag: 5 september, 2012

”Det lipar vi för”

Jag sitter i soffan och tänker tillbaka på BAMM och den vackra fjällvärlden uppe i Björkliden. Inne på SprangDu.se läggs det upp nya bilder från tävlingen varje dag. Det är verkligen ett supersmart sätt att få ta del av andras bilder, både på sig själv och på de andra som var med. Jag ler lite extra när jag ser bilden här nedanför. Jag kommer inte ens ihåg att någon fotade oss, men jag tycker att fotografen har fångat ett härligt ögonblick. Glädje med en gnutta ”det-här-är-räcka-ut-tungan”-jobbigt…!

En bild som jag dock kommer ihåg att någon fotade är vår efter-målgångsbild. Alla löpare fick ställa sig framför sponsorväggen direkt efter att vi stämplat in för sista gången. Det var ett lyckligt ögonblick vill jag lova. Trötta men glada var vi.

Här är alla lag 683:s bilder på SprangDu.se:

Casall T.O.D. – ny tränings-app

Casall följer i Nike Training Clubs fotspår med lanseringen av sin nya app Training of the Day eller T.O.D. Det är ett smart träningssystem med 50 kompletta träningsprogram och 70 olika övningar som kan utföras hemma. Många övningar går att utföra med den egna kroppsvikten men eftersom Casall säljer träningsredskap så får du ett mervärde genom att ha några hantlar, träningsbollar, gummiband och liknande tillgängliga.

Träningsprogrammen är antingen 15, 30 eller 45 minuter långa och finns både med fokus på styrka eller mer pulshöjande träning. Välj sedan nivå, det finns beginner, intermediate och advanced. I den första versionen ligger tyngdpunkten på beginner och intermediate. Casall gör ju även snygga träningskläder (den nya kampanjen med bland annat Jennie Widegren och Ditte Jacobsen är grym). I appen finns därför tips på vilka kläder du helst tränar de olika programmen i.

Jag har valt ut några av mina favoriter ur övningsbanken. Övningar som tränar stora delar av kroppen och som ger ett bra flås.

1. Mountain Climbers – Armarna håller kvar samma position medan benen jobbar växelvis. Jag gillar att köra den som del i tabata-intervaller. Tabata är 20 sekunders hårt arbete med 10 sekunders vila, samma sak upprepas åtta gånger. Riktigt jobbigt och tidseffektivt!

2. Burpees – Denna hatkärleksövning som jag har skrivit om förut passar också bra i Tabata-upplägg.

3. Benböj –  Stå höftbrett isär med fötterna pekandes framåt eller lätt utåtvridna. När du böjer i knäleden, se till att knäna följer samma linje som fötterna utan att falla inåt. Knäna ska inte heller passera fram över tårna. Jag gillar att göra djupa benböj, så långt det går utan att kroppen måste kompensera genom att lyfta på hälarna eller tippa överkroppen framåt.

4. Sving – Grundövning inom kettlebells som gör att du får upp flåset direkt! Här hittar du min lilla sving-guide.

Ladda ner appen gratis till din iPhone, läs mer här. Happy Training!

Maten, bakterierna och vitaminerna

God morgon på er! Jag startar dagen med ett besök på Apoteksmässan där det bland annat hålls seminarier om kosttillskott och om maten ur ett evolutionärt perspektiv och dess samverkan med vår bakterieflora. Intressanta ämnen som jag berättar mer om efter besöket.

I kväll ska jag testa Kangoo Jumps igen. Träningsformen med de fjädrande skorna har blivit en fast klass på World Class Nybroplan och i kväll är det premiär!

 Scrolla till toppen