Arkiv för dag: 18 september, 2012

Tröskelpass

I går efter träningen med Runday pratade jag med en av tränarna, Sophia, om tröskelpass. Tröskeln som refereras till är gränsen då kroppen inte längre hinner transportera bort den mjölksyra som bildas under hård ansträngning. Tanken med tröskelträning är att springa i ett tempo precis under tröskeln, för att träna uthållighet utan att tempot är så högt att man bara orkar hålla det en kort stund. För mycket mjölksyra ger stumma ben, den kan ses som kroppens egen fartspärr.

Tröskelpass kan springas som längre distanser eller i intervallform. Ett riktmärke för tempot är tävlingsfart på 10 kilometer. Om du på tävling springer milen på 50 minuter, så kan du köra dina tröskelintervaller i 5:00 minuter/kilometer-tempo.

Exempel på upplägg: 3 x 10 minuter i tröskelfart med 1-5 minuters löpvila mellan intervallerna.

Jag passade på att springa en runda runt Kungsholmen i dag innan lunch. Jag lekte lite med farten, efter 2 kilometers uppvärmning sprang jag 2 snabbare kilometer, följt av 5 minuter lite långsammare löpning. Och sedan snabbare igen (dock inte riktigt tröskelfart)… Nio kilometer slutade klockan på. Inget ”regelrätt” tröskelpass kanske men helt okej ändå.

Tröskelpulsen brukar ligga runt 75-80 procent av maxpuls

 Scrolla till toppen