Arkiv för dag: 23 september, 2012

Diplomerad löpcoach – check!

Eller, diplomet kommer på posten om några veckor så tills dess får ni lita på mitt ord :-). I går gick vi som sagt igenom teori, både grundläggande fysiologi och mer specifikt om pulszoner och passupplägg för löpning. I dag väntade praktiken.

Klockan 9.00 mötte vi upp Rubin och Lisa McRae och Sirpa Felhendler från Running Sweden som skulle hålla i den praktiska delen av utbildningen. Lisa började med att gå igenom löpteknik på plant underlag samt i backe. Intressant med de där små tipsen som kan göra hela skillnaden. Som coach måste man ju på ett enkelt och lättförståeligt sätt kunna förklara och visa hur det ”ska se ut”, och även veta vad som ska korrigeras när det inte ser ut som det ska.

 Redo för en dags utbildning

Vi delades in i två grupper för att kunna kolla på varandras löptekniker. Foto: Jeanette Stenquist.

Innan det var dags för lunch delades vi in i grupper där vi tillsammans turades om att leda en varsin del av ett typiskt intervallpass. Jag fick instruera gruppen genom två löpskolningsövningar. Löpskolning gör vi för att bana in en bättre motorik i löptekniken genom att överdriva steg och rörelser som till exempel hälkickar och höga knän. Löpskolningsövningar stärker upp muskler i benen, rumpan, höften och fötter samt ökar rörligheten i fotlederna, tränar spänst, snabbhet och frånskjut. Nyttigt för alla som vill få en bättre löpekonomi, alltså att mindre energi går åt per löpsteg. Löpskolning minskar även skaderisken och är ett bra sätt att värma upp kroppen inför tuffare pass.

Min grupp kollar när den andra gruppen balanserar på ett ben. En bra övning som bland annat kopplar in sätesmusklerna samt stärker fotleden. Foto: Jeanette Stenquist.

Efter lunch gick vi igenom styrkepassupplägg med fokus på bra övningar för löpare. Att stärka upp bålen, muskler kring höft-, knä-, fotled och i fötterna är av högsta prioritet. Efter en omgång löpskolning med Rubin var det dags för dagens tuffaste programpunkt, maxpulstestet. Jag hade ju först planer på att vara med, men fick ändra mig då jag under förmiddagen insåg att mina ben var allt annat än pigga. Ett maxpulstest kräver pigga ben, målet är ju att trycka upp pulsen till max. Om benen inte är med i leken kommer mjölksyran att sätta stopp för det hela innan maxpulsen är nådd. Min kropp ville inte pressa sig så hårt i dag, och då var det bara att lyssna. Det blev till slut en knapp tredjedel av gruppen som valde att springa, vi andra stod bredvid och hejade för allt vad lungorna orkade.

Hejarklacken i väntan på att testet ska dra igång

Rubin agerade hare för den tappra skaran som sammanlagt sprang fyra gånger uppför den långa, sega backen

Jag och trevliga Jeanette som driver företaget TriHealth Fitness passade på att posera lite. En av fördelarna med att gå utbildning är alla inspirerande människor man träffar på.

Jag är mycket nöjd med mina två dagar tillsammans med PT School och Running Sweden. Ett proffsigt och väl genomtänkt upplägg som har gett mig bra redskap för att kunna effektivisera både min egen och andras träning. Jag har allt börjat smida en del planer. Stay tuned…

 Scrolla till toppen