Arkiv för dag: 24 september, 2012

Allt om löpning – av och för löpare

Jag har sedan i somras haft förmånen att vara träningsexpert på den nystartade sajten alltomlopning.se. Där tycker jag att ni ska kika in om ni gillar att läsa artiklar om löpning, diskutera olika ämnen med andra löpintresserade, läsa inspirerande bloggar, ta del av recept och träningsprogram.

Eller, om ni vill fråga mig något om träning eller Sophie Berg som är kostexpert. Jag har bland annat gett tips om bra övningar för att stärka bålen och hur vadsmärtor efter långpass i terräng kan förebyggas.

Missa inte heller tävlingen som just nu är i full gång. Genom att svara på några frågor samt ge en motivation till varför just du ska vinna kan det bli du som får en betald startplats till valfritt lopp 2013, löpskor från Saucony och mycket, mycket mer. Klicka in här för att tävla, sista datum är 31 oktober.

Spring som en segway

”Tänk er en segway”, sa Lisa McRae under utbildningen i går. Genom att luta sig lite framåt blir löptekniken effektivare. Lutningen startar från vristen och gör att du kommer framåt i löpningen mycket lättare än om du håller kroppen helt upprätt (eller lutar dig bakåt som många också gör). Om du sätter i foten framför kroppen kommer kraften framåt att bromsas i varje steg samtidigt som belastningen på kroppen blir mycket större än när foten hamnar under kroppen när den nuddar marken. Om du lutar dig lite framåt samt ser till att höften är drivande i steget kommer det bli lättare att sätta i foten under kroppen.

Tänk dig en segway, den rör sig inte framåt om vi inte också lutar oss framåt. Testa själv!

➤ Luta kroppen framåt (hela vägen från vristen, böj alltså inte i ryggen!).
➤ Börjar jogga precis innan du faller framåt, vilket är ungefär vid 7 graders lutning (den optimala lutningen enligt forskare).
➤ Håll kvar lutningen i kroppen medan du springer,
➤ upp med blicken och
➤ fram med höften.

Hur kändes det?

 Scrolla till toppen