Arkiv för dag: 26 september, 2012

Workout of the day

Dagens träning utfördes precis som i går nere i kontorets gym. Jag brukar gå på ett crossfit-pass på onsdagar men eftersom vi skulle åka och hämta miss Vera som ska bo över till i morgon så fick träningsplanerna ändras.

Det blev en effektiv halvtimme med uppvärmning på roddmaskinen följt av en 20 minuters AMRAP med fokus på överkropp. Jag hann fem varv plus pushups och benuppdrag på det sjätte varvet. Dagens svaga punkt var dipsen, oj vad de kändes! Dagens styrka satt i rodden, skönt för ryggen att trycka till ordentligt i varje armtag.

Övning 2: Benuppdragen gjorde jag i den här gamla godingen. Underarmarna stöder på kuddarna, ryggen stilla mot väggen under hela övning. Målet är att försöka lyfta benen (som är raka) upp till 90 grader i höftleden.

Övning 3: Dips med händerna på ena bänken och fötterna på den andra.

Morgonlöpning med Icebreaker

Ull är ett superfunktionellt material att träna i. Det transporterar bort fukt, luktar inte illa efter användning, håller dig varm i kylan samtidigt som det även svalkar skönt när det är varmt. Icebreaker tillverkar sina produkter i merinoull från Nya Zeeland. Från början var det mest underkläder och underställ, men de senaste kollektionerna har bjudit på lätta och sköna plagg lämpade för träning. Många av plaggen finns även i snygga färger. På morgonens pressfrukost med Icebreaker och Running Sweden testade vi den långärmade GT Base Layer, en lite tjockare tröja på 200 gram (som även finns i 260 gram och kommer att komma i 150 gram). Jag gillar att springa i merinoull, speciellt när vädret är som i morse. Lite småruggigt och duggregn. När det blir ännu kallare kommer jag använda den som just baslager, med en jacka över.

Synd att vår tröja var i svart och inte i någon av de pigga färgerna ni ser på bilden :-).

Lisa och Rubin McRae berättar om morgonens runda, en kort jogg med löpteknik i backe samt Rubins styrketräning för löpare.

Vi tränade på att ”hålla ihop steget” nerför backen. Lisa visar: Snabba steg med fokus på fötternas isättning så rakt nedanför kroppen som möjligt. När fötterna sätts i långt framför kroppen bromsas farten och kroppen belastas onödigt mycket.

Så här kan det se ut när ett gäng journalister och bloggare kör Runner’s gym, styrke- och balansövningar för löpare. Här svingar vi benen framåt, bakåt och åt sidan, bra för bland annat rörligheten i höftböjarna.

Efteråt serverades en god frukost på Flickorna HelinVoltaire

Jag träffade bland annat fina Lina som ska springa Berlin Marathon i helgen. Heja heja! Fredrik från Sportfack fick också vara med på ett hörn i bilden :-). Kul att träffa många bekanta ansikten.

 Scrolla till toppen