Arkiv för månad: oktober 2012

Vad då stadsterräng?

Vill ni planera in ett annorlunda lopp i nästa års tävlingskalender?! Då kanske Berocca Urban Trail Sthlm – Sveriges första urban trail-lopp – kan vara något. Banan är 10 kilometer och görs offentlig först en vecka innan start. Arrangörerna lovar dock utmanande trappor och bakgator, skiftande underlag och en ”spektakulär” miljö.

Jag tycker visserligen att urban trail klingar lite konstigt, för mig är terräng lika med skogen eller bergen. Men bortsett från namnet så låter det som en kul utmaning. Den 25 april går startskottet i Kungsträdgården.

 Foto: Urbantrail.se

Testat: Fierce Boxback från Casall

Jag har fått möjlighet att testa linnet Fierce boxback från Casall från andmotion.se, som är en sammanslagning av webbutikerna Snowandmotion och Beachandmotion.

Linnet har följt med till gymmet några gånger och här kommer en utvärdering:

Jag gillar kontrasterna mellan svart och brons, men är inte helt såld på passformen.

Utseende och passform
Jag föll genast för det annorlunda färgmönstret, snyggt med kombinationen brons och svart. I övrigt är designen väldigt enkel. Mönstret ger en snygg siluett, men skärningen över bröstet i kombination men den lite lösare passformen gör mig mindre förtjust i hur linnet sitter på kroppen. Jag känner mig lite ”oformlig”, något som jag har upplevt på andra Casall-linnen också. Jag verkar helt enkelt inte trivas fullt ut i deras typiska design för linnen. I alla fall inte framifrån, Fierce Boxback får högre betyg för sitt ryggparti. Jag gillar hur de svarta axelbanden skapar ett hål mot den bronsiga färgborden.

Funktion
Jag har haft linnet på gymmet vid styrketräning. Eftersom modellen både är lite lösare och längre känns den följsam genom rörelserna.

Material
Tyget är i 81 procent polyamid och 19 procent elastan. Ett material som känns luftigt och torrt även efter träningen. Nu har jag visserligen inte kört hård intervallträning (då svettas jag som mest!) men jag svettas en hel del under styrketräning också.

 

Vid hålet i ryggen kikar den röda sport-bh:n fram. Kul sätt att skapa en snygg färgkontrast.

Andmotion.se är för övrigt en snygg och lättanvänd sajt där du kan söka på produkter utifrån typ, aktivitet, varumärke, kön, storlek och material. Jag saknar dock en funktion som visar hur många produkter som finns i varje kategori. Eftersom butiken är en sammanslagning av Snowandmotion och Beachanmotion ligger fokus på fjällsport, segling och vattensport, men jag gillar att de även har en del bra tränings- och löpmärken, som Icebreaker, Röhnisch, Casall, Under Armour och Houdini. Det är just därför jag kan tänka mig att återkomma. Jag kommer visserligen från Åreområdet (och gillar skidåkning) och jag lyckades övervinna en del av min ”vattenskräck” förra veckan, men det är ändå löpningen som hjärtat klappar lite extra för.

Bästa skid-appen?

I dag googlar jag visdomständer och samlar info om appar. Tandköttet är svullet och gör ont så antagligen behöver jag boka in en tandläkartid… Vill inte! När det kommer till apparna tar jag tacksamt emot tips som underlättar vinterns skidåkning, både utför och längd.

Hemma i Jämtland är det enligt rapport alldeles vitt och några minusgrader. Undrar när snön återkommer hit till huvudstaden?

 En tur i djupsnö förra vintern

True yourself!

Nätverket B.A.B.Y.s motto är True yourself (be true to yourself), ord som för mig betyder att:
”Jag står för det jag tror på och vågar följa mina drömmar och visioner. När jag är säker i mig själv kan jag även inspirera andra till att bli starkare.” Genom B.A.B.Y. vill vi uppmana kvinnor att vara sig själva och stötta varandra.

Ni som är nyfikna på nätverket, kika gärna in hos malinnylen.com eller kolla facebook-gruppen. Snart börjar det nämligen hända riktigt spännande saker… Alla medlemmar brinner för träning och hälsa, men det är absolut inget krav på att du ska jobba inom träningsbranschen för att vara med.

Uppbyggnadsperioden börjar

Under ett träningspass i Bydalsfjällen i somras

 I och med Hässelbyloppet för två veckor sedan avslutades min ”tävlingssäsong”. Nu väntar några månaders uppbyggnad innan det drar igång igen i vår. Mitt första lopp 2013 blir antagligen Premiärmilen den 24 mars. Målet fram tills dess är att bygga en stark och stabil kropp. Nästa år har jag tidsmål på både maran och milen som kommer att kräva en hel del, något som är omöjligt utan en uppbyggnadsperiod. Det är som att försöka bygga ett höghus med en instabil grund. Det kanske går bra några våningar men för eller senare rasar allt.

Jag har tidigare varit inne på hur viktigt det är att periodisera sin träning – för att effektivisera sina resultat, undvika skador som kommer av för enformig träning samt för att hålla motivationen uppe.

Jag behöver stärka upp mina höfter och fötter, och kommer därför att jobba lite extra med de delarna under mina styrkepass i vinter. Löpningen fortsätter jag såklart med, men lägger extra fokus på löpstyrka och teknik. Backträning är exempel på utmärkt styrketräning för både hjärtat och löpmusklerna, här tipsar jag om två bra backpass. Jag vill även att lägga in en del spänstträning, så kallad plyometrisk träning, något jag kommer att skriva mer om längre fram.

 

Här ska inte frysas

Varm mössa under gårdagens hemfärd

Det börjar bli riktigt kallt nu, vad snabbt det har gått tycker jag. Förra veckan envisades jag fortfarande med att gå i kavaj (tjocktröja under, men ändå). Annat blir det den här veckan, jag tänker inte vara dum nog att inte klä mig ordentligt nu när vintern kommer. Det är som att skicka inbjudningskort med expresspost till diverse förkylningar och annat strunt, ”kom hit vettja, här är det fest!”. Nej, varm jacka var det. Saken är bara att jag behöver en ny, eftersom min förra dunjacka har ansökt om pensionering. Så, jag inleder alltså Mission: Ny jacka, mössan och handskarna har jag redan fixat.

Att frysa häcken av sig – och andra kroppsdelar med för den delen – är så 2011.

Hej isbjörn!

Inspirationskällor

Jag blir väldigt motiverad i min egen träning av att träffa inspirerande personer med spännande berättelser. Tjejerna i Runday är praktexempel på detta. Glada, positiva, kunniga och ödmjuka – alla med olika bakgrund men med ett gemensamt brinnande intresse för löpningen. I dag är mitt huvud trött och vaderna stela men när jag tänker tillbaka på helgen blir jag genast lite löpsugen. Jag kommer att använda det som ett trick under vintern. När det är kallt och kroppen känns seg kan jag plocka fram bilden av löpglädjen i Högbo, och genast kommer allt kännas enklare. Gör så ni också, leta upp personer, känslor eller stunder i livet då ni känt er riktigt inspirerade, gör ett kollage med massa bilder och plocka fram det när ni behöver en extra skjuts.

Elisabet, Charlotte, Lisa och Linn – mina inspirationskällor.

Långsam fotograf! Tanken var att fånga tjejerna i luften :-).

Kombinationspass – för ökat syreupptag och löpstyrka

Morgonen började precis som i går med en jogg. Jag och John valde den kortare varianten på 30 minuter för att benen skulle vara så pigga som möjligt inför helgens sista kraftprov. Men, jag tror inte att vi var ensamma om att känna av vaderna från gårdagens backträning…

På schemat stod ett kombinationspass med styrkeövningar, backteknik, flacka snabba intervaller och en lång avslutande tröskelintervall. Pass av den här typen är bra för att:
➔ Lära kroppen att jobba med trötta ben
➔ Öka syreupptagningsförmågan
➔ Förbättra löpstyrkan

Målmedvetna – men trötta – löpare

Så här såg upplägget ut:
3 serier av,
2-4 styrkeövningar à cirka 30-60 sekunder (30 sek vila mellan övningarna). Övningarna varierade mellan seten, till exempel benböj med ett hopp, grodhopp, upphopp… Mycket hopp och mycket ben.
2 x kort backe, som ni ser här nedanför. Fokus på att upprätthålla bra teknik.
2 x 60 sekunder snabba intervaller på plant underlag (30 sek vila mellan intervallerna).

Vila 2 minuter mellan varje serie.

Men inte nog med det, som avslutning sprang vi en tröskelintervall på drygt 2 kilometer. Tröskelintervaller körs i ett högre tempo än vanlig distans. En bra måttstock kan vara tävlingsfart på 10 kilometer. Tempot ska alltså vara ansträngande för flåset, men inte så att det börjar bränna i benen. Vi ligger precis under den tröskel då kroppen inte längre hinner transportera bort mjölksyran som bildas. Syftet är att lära kroppen att göra sig av med och ta hand om mjölksyran, så att vi kan springa på en högre intensitet utan att benen stumnar,

Vila inför sista serien

I mål!

Lätt jogg tillbaka till huvudbyggnaden

Testa ni också! Dra gärna ihop ett gäng och kör tillsammans, tuffa kvalitetspass är lättare att genomföra i en grupp.

Våga drömma

Efter en timmes morgonjogg i den friska Högbo-luften hann vi avnjuta en stor frukostbuffé innan det var dags att bänka sig för föreläsning. Lisa och Charlotte pratade om vikten av att sätta mål.

Många känner till målsättningsverktyget SMART som menar att effektiva mål är:

Specifika
Mätbara
Accepterade
Realistiska
Tidsbestämda

En person som i dag klarar milen på 47 minuter kan sätta som mål att springa på 45 minuter hösten 2013. Målet ska vara ”out of reach, but not of a sight”, som OS-medaljören Anita DeFrantz har sagt. Våga krydda ditt mål lite extra, våga drömma! Men se till att målet är realistiskt för dig, så att det känns motiverande.

Lisa drar paralleller till sin löparkarriär

Lisa kom hon in på hur viktigt det är att våga tänka nytt om det visar sig att planen man följer inte fungerar. Hon försökte i många år att komma under 2.10 på 800 meter men det var först när Lisas tränare tyckte att hon skulle satsa på 400 meter i stället och hon började träna sprint som hon äntligen tog sig över den åtråvärda tröskeln och sprang 2.09.30, 2.08, 2.07… Våga tänka om helt enkelt.

Charlotte har vunnit Lidingöloppet och SM i marathon – men hon har också haft stunder när motivationen varit i botten

Målen du sätter ska vara dina egna, den enda du ska tävla mot är dig själv – ytterligare två viktiga budskap. Slutligen poängterade tjejerna hur viktigt det är att ha kul. Vad är det för mening med att ha ett mål om du inte har kul på vägen?

1 2 3 6  Scrolla till toppen