Arkiv för dag: 3 oktober, 2012

Cirklar i gymmet

Efter jobbet tog jag med min härliga kontorskollega Jackie ner till gymmet. Kul att få PT:a lite igen! Det blev ett cirkelpass där varje varv bestod av 6 övningar à 30 sekunder (med 15 sekunders vila mellan övningarna). Jag gillar att hålla det enkelt (effektiv träning behöver inte vara krånglig), så det blev bland annat knäböj, utfall, stående rodd, en plankvariant – och godingen som Jackie visar här nedan.

En bra magövning som känns speciellt i de sneda magmusklerna är sittande rotation: Sitt med hela rumpan i golvet och håll höfterna stilla. Rotera överkroppen från sida till sida. Ju längre ner du kommer med överkroppen, desto jobbigare blir det. Testa att lyfta på fötterna, då utmanar du även balansen och de inre bålstabiliserande musklerna. Du kan även ha en vikt mot bröstet.

Här är en annan favorit! Hängande rodd tränar främst bröstryggen, baksida axlar och biceps. Börja med att hänga så långt ner du kan komma. Ju rakare ben desto tyngre blir övningen. Spänn åt korsetten runt magen och håll kvar den genom hela övningen. Dra dig upp så långt du kan komma, helst så att händerna nuddar vid överkroppen (ingen av bilderna visar mig i toppläget). Gör övningen lugnt och kontrollerat, efter ett tag kommer det att bränna fint i musklerna!

I morgon ska jag göra något som jag inte har gjort på länge – yoga! På det här häftiga stället dessutom. Skönt att börja dagen med en ordentlig kroppsstretch. Hoppas att ni har en fin kväll!

Målet i mina drömmar

Fin rubrik, inte sant :-). Målet jag refererar till blev jag än en gång påmind om när jag i går slog upp senaste numret av Runner’s World. Att spränga 40-gränsen på 10 kilometer är en riktig milstolpe (hehe) för många, även för mig. Just nu är jag ”inte ens i närheten”, men det vore så häftigt att en dag se den där där 3:an i början av resultatet. Mitt PB just nu är på 44:00 så det skulle krävas väldigt målinriktad träning för att nå ända fram. Jag brukar intala mig själv att jag är seg och uthållig snarare än snabb, att jag antagligen skulle satsa mer på att göra bra marathontider än kortare distanser som milen och neråt. Jag filar för fullt på nästa års träningsplanering, som jag varit inne på förut, och kanske måste jag inse att jag inte kommer att kunna springa både sub 40 på milen och sub 3.30 på maran. Eller så kan jag det. Det viktiga är som vanligt att lyssna på kroppen och att periodisera sin träning. Nyckelpassen för både maran och milen stavas i alla fall intervallträning.

Jag fortsätter att fila på min planering, L-G Skoogs träningsprogram får fungera som dagens inspiration.

Drömgränsen

Ett åtta-veckorsprogram som kräver bra löpform redan vid start

 Scrolla till toppen