Arkiv för dag: 5 oktober, 2012

Shapelink träningsdagbok

Jag har tidigare tipsat om träningsdagboken Funbeat, men nu har jag upptäckt en ny tjänst som ska testas. Allt om löpning (där jag är träningsexpert) har ingått samarbete med Shapelink som precis som Funbeat är en gratis träningsdagbok online. Det går att kolla statistik, importera träning direkt från gpsklockan och dela resultaten på facebook och twitter. I helgen ska jag föra in data, jag har varit dålig på att registrera min träning den senaste tiden (förutom på Garmin connect, där all data från klockan samlas). Att föra dagbok är ett bra sätt att hålla koll på sin utveckling så nu ska det bli bättring.

Dagens tips: Tänk långsiktigt

Dagar som denna är det extra bra att vara egenföretagare. Jag hade en stor deadline som lämnade min dator runt 22.00 i går, så därför valde jag att starta denna fredag i ett ganska lugnt tempo. En morgonjogg nere vid Brunnsviken följdes av frukost och ett glatt samtal med min lilla syster yster. Hon hade inlett sin morgon med ett bodybalance-pass klockan 06.45 och lät sådär glad och harmonisk som man gör när man känner sig nöjd över ett beslut. Hon har den senaste tiden haft lite svårt att hitta träningsmotivationen men har bestämt sig för att ändra taktik. I stället för att gå från att inte träna alls till att explodera med fem pass i veckan ska hon ta det lugnt och öka träningsmängden successivt.

Ett av de vanligaste ”felen” många gör är att gå från noll till hundra, vilket ofta resulterar i att de tröttnar efter någon vecka – och återgår till att inte träna alls. Allt eller inget-tänket fungerar varken för att skapa hållbara rutiner eller en glad kropp. Risken att du skadar dig är överhängande om du inte låter kroppen vänja sig successivt med den ökade belastningen. Så, i dag tränande Josefin bodybalance. Hon tyckte det var kul och fick mersmak. Om hon känner för att träna i helgen gör hon det. Annars inte, då väntar hon till nästa vecka. Hon har prickat in några pass som hon gärna vill testa. Kroppen kommer att svara positivt på träningen och fråga efter mer. Josefin tänker långsiktigt, för att skapa en vana att hålla fast vid. Smart tjej det där.

Utanför lägenhetsfönstret (tv) och min utsikt just nu (th)

Tillbaka till min dag :-). Jag har tillfälligt bytt kontoret mot ett café, och med tanke på det vackra höstvädret kommer jag nog att ta både en och två promenader också innan dagen är slut. Men självklart ska jag även jobba (lite, hihi). En forskningsavhandling ska sammanfattas och ett träningsprogram ska skrivas. Sen blir det fredagsmys med uppladdning inför morgondagens lördagsfys.

 

 Scrolla till toppen