Arkiv för dag: 30 oktober, 2012

True yourself!

Nätverket B.A.B.Y.s motto är True yourself (be true to yourself), ord som för mig betyder att:
”Jag står för det jag tror på och vågar följa mina drömmar och visioner. När jag är säker i mig själv kan jag även inspirera andra till att bli starkare.” Genom B.A.B.Y. vill vi uppmana kvinnor att vara sig själva och stötta varandra.

Ni som är nyfikna på nätverket, kika gärna in hos malinnylen.com eller kolla facebook-gruppen. Snart börjar det nämligen hända riktigt spännande saker… Alla medlemmar brinner för träning och hälsa, men det är absolut inget krav på att du ska jobba inom träningsbranschen för att vara med.

Uppbyggnadsperioden börjar

Under ett träningspass i Bydalsfjällen i somras

 I och med Hässelbyloppet för två veckor sedan avslutades min ”tävlingssäsong”. Nu väntar några månaders uppbyggnad innan det drar igång igen i vår. Mitt första lopp 2013 blir antagligen Premiärmilen den 24 mars. Målet fram tills dess är att bygga en stark och stabil kropp. Nästa år har jag tidsmål på både maran och milen som kommer att kräva en hel del, något som är omöjligt utan en uppbyggnadsperiod. Det är som att försöka bygga ett höghus med en instabil grund. Det kanske går bra några våningar men för eller senare rasar allt.

Jag har tidigare varit inne på hur viktigt det är att periodisera sin träning – för att effektivisera sina resultat, undvika skador som kommer av för enformig träning samt för att hålla motivationen uppe.

Jag behöver stärka upp mina höfter och fötter, och kommer därför att jobba lite extra med de delarna under mina styrkepass i vinter. Löpningen fortsätter jag såklart med, men lägger extra fokus på löpstyrka och teknik. Backträning är exempel på utmärkt styrketräning för både hjärtat och löpmusklerna, här tipsar jag om två bra backpass. Jag vill även att lägga in en del spänstträning, så kallad plyometrisk träning, något jag kommer att skriva mer om längre fram.

 

 Scrolla till toppen