Jag har tidigare nämnt så kallad self-myofascial release (SMR), och i morse var jag på release av den första boken på svenska om denna metod. Det handlar om att massera sig själv med hjälp av olika rullar, bollar och pinnar (finns i vanliga sportbutiker). Muskler och bindväv bearbetas med en kombination av tryck och rörelse, vilket minskar spänningar och ökar kroppens rörlighet. Syftet är alltså att förbättra kvaliteten på kroppens mjuka vävnader, så som muskler, fascia (bindväv), senor och ligament. Det gör ont och är skönt på samma gång, konstig känsla.

Erik Börjesson är mannen bakom Sportmassera själv med redskap och han har använt metoden – med fina resultat – på såväl tävlingsidrottare som motionärer. Så här beskriver Erik fördelarna med SMR:

– Förbättrar muskelkvaliteten 
– Förbättrar elasticiteten 
– Minskar spänningar i överaktiva muskler
– Minskar/tar bort ärrvävnad och sammanväxningar
– Minskar påverkan från triggerpunkter
– Korrigerar obalanser i muskulaturen
– Ökar mobiliteten och ökar rörelseomfånget
– Möjliggör för de olika lagren av hud, fascia och muskel att glida bättre mot varandra. 
(Källa: Sportmassera själv med redskap, Miro Förlag, 2012)

Erik Börjesson berättar om sin bok

Erik lägger upp videoklipp på sin blogg med övningar från boken, här är de som finns just nu:
Sätesmuskulaturen
Stora breda ryggmuskeln
Bröstryggen

Jag för några veckor sedan rullandes baksida lår med en foam roller (skumplastrulle).