Arkiv för dag: 6 mars, 2013

Sträck och böj

Extension till flexion är en bra uppvärmningsövning som jag ofta kör själv och med kunder. Vi jobbar växelvis med att sträcka ut den främre raka muskelkedjan (bakåtböjning, extension) till att aktivera den bakre raka muskelkedjan (framåtböjning, flexion).

Dessa muskelkedjor (bindvävsstråk som sammankopplar muskler i kroppen till en enhet) löper på varsin sida av kroppen. De bakre börjar under foten, sträcker över hälen upp över vaden, baksida lår, ryggen, nacken, över hjässan och slutligen fäster vid ögonbrynet. Samma sak på framsidan, där de sträcker sig från stortån, över benet, buken och bröstet och fäster i halsen/nacken.

Det är ett skönt sätt att tala om för kroppen att nu är det dags att börja jobba. Eller varför inte nu är det dags att vakna – ett tips är att börja dagen med några sträck och böj.

Extension

Flexion

Gör så här: Håll armarna ovanför huvudet. Andas in och tryck fram höften och släpp kontrollerat överkroppen bakåt. Kom tillbaka till startpositionen, andas ut och rulla framåt. Släpp ned händerna så nära golvet som möjligt. Andas in och vänd rörelsen.

Bästa starten

Våffla

Jag laddar batterierna inför arbetsdagen med barnsligt goda våfflor (och det är inte ens våffeldagen!). Jag använde ungefär samma grund som till min morgonpannkaka och det gick alldeles utmärkt att slänga smeten i våffeljärnet.

Jag vispade ihop:
1/2 mosad banan, 2 stora ägg, 1 msk kokosmjöl, 1 msk mandelmjöl, 2 msk kokosmjölk och kanel.

Som topping har jag hallon, kiwi, banan, krossade linfrön och kokosflingor.

Halsen mår lite bättre i dag, tur eftersom jag har en kund som väntar på att få bli drillad i diverse styrkeövningar. Tur också att det är hon och inte jag som ska svettas, min egen träning får vänta ett tag till. Trevlig onsdag på er!

 Scrolla till toppen