Arkiv för dag: 26 mars, 2013

Dynamiska intervaller

På gårdagens träning fick vi köra ett jättebra pass med dynamiska intervaller, då tempot ändras i etapper utan vila emellan.

Så här såg upplägget ut:
Intervallen springs i tre olika tempon. Först 2 minuter i ett tempo som man kan hålla i 60 minuter, sedan 2 minuter i ett tempo som man kan hålla i 40 minuter och slutligen 2 minuter i ett tempo som går att hålla i 15-20 minuter. Sedan upprepas samma sak i 1 minut för alla tre tempon, och sedan i 30 sekunder. Det blir 10,5 minuter och första intervallen är klar. Efter 2 minuter gåvila gör man samma sak en gång till.

Det här upplägget är bra träning inför tävling då tempot varierar av olika anledningar, till exempel på grund av andra löpare, kurvor, backar och så vidare. Tanken är också att den lätta mjölksyran som ansamlas i benen under de snabbare partierna ska sköljas bort under de lugnare delarna. Det är bra att träna kroppen på att ta hand om mjölksyran.

Det kan dock vara lite klurigt att hitta rätt hastighet, men det är något som går lättare för varje gång. Jag tyckte att det var särskilt svårt att gå från den snabbaste delen tillbaka till långsammare löpning (men inte för långsam) för då ville kroppen helst vila helt. Kroppen fick i alla fall ett riktigt bra pass. Gott så. Testa ni också!

RundayUppvärmningsövningar inför passet. Ni ser mig till höger i bild och tränaren i rosa dunjacka är Sandra Eriksson som vann Premiärmilen! Foto: Runday 

Klä dig som en kyckling

Gula träningskläder

Sport-bh från Adidas (Women’s faster bra, 350 kronor), Nike Free (1 200 kronor), sportshorts från H&M (99 kronor), jacka från Casall (Studio jacket, 1 190 kronor)

Jag gillar träningskläder i orange och gult och applåderar därför butikernas stora utbud av dessa uppiggande och snygga nyanser. Passar extra bra den här veckan dessutom. Mitt gula linne från Casall och ett orange linne från Peak Performance åker ofta fram när jag ska träna.

Jenny

Jenny

 Scrolla till toppen