Arkiv för dag: 28 mars, 2013

Mitt bästa påsktips

Långa, sköna promenader med vänner och familj är mitt bästa tips till er som är lediga under påskhelgen. Genom att promenera kan du också bidra till viktig forskning.

Jag har precis laddat ner gratisappen Gå för Hjärtat. Den registrerar varje kilometer som användarna går och för varje avverkad kilometer skänks 1 krona till 1,6 & 2,6 miljonerklubbens kampanj Woman in Red. Tidigare i dag skrapade jag ihop 5,69 kronor. Inte så mycket i sig, men många bäckar små…!

Syftet med Woman in Red är att öka kunskapen om kvinnohjärtat och att samla in pengar till forskningen på kvinnors hjärthälsa. Insamlingen sker via insamlingsstiftelsen Kvinnor & Hälsa. Kvinnor & Hälsa har 90-konto och verksamheten kontrolleras av Svensk Insamlingskontroll.

IMG_1506

I kväll äter vi påskmiddag hos Johns föräldrar och i morgon styr vi bilen mot mina hemtrakter i Jämtland. Längtar!

Kettlebell-favoriter

Vad sägs om att spendera en stund av skärtorsdagen tillsammans med de fantastiska kulorna.
Här är tre av mina kettlebell-favoriter för främst axlar och rygg:

Press – Attackerar hela delta-muskeln (som omger axeln).

Höga drag – Här får även rumpan och pulsen jobba.

Latsdrag med rotation – Tar en stund att hitta tekniken, men ger sedan fin muskelkontakt.

Testa att göra dem efter varandra i ett triset. Jag gillar att köra på tid (typ 60 sekunder på varje,
på övning 1 och 3 byter du sida efter halva). Eller så går du efter antal repetitioner, 8-15 reps beroende på kulans vikt.

Vila en stund när varvet är avslutat och gör sammanlagt 3-4 varv.

Kettlebell

KB sving 1

Kettlebells är ett bra redskap när du vill träna upp en stark och funktionell kropp

 Scrolla till toppen