Arkiv för dag: 11 maj, 2013

Testar ny app

Jag testar att mobilblogga med en för mig ny app, Poster. Appen jag har använt förut fungerar inte så bra för bilder. Kanske blir det bättre med den här, i sådana fall ska jag börja blogga mer från mobilen.

De vackra blommorna fick vi i torsdags av min bror och hans sambo. Att ha färska blommor hemma är lyxigt tycker jag.

32 kilometer löpteknik och tunga ben

Jag har spenderat förmiddagen till fots runt om i Stockholm. Det sista riktigt långa passet inför maran stod på schemat, men jag bävade lite inför rundan eftersom min träningsmotivation har varit ganska låg de senaste dagarna. Jag har haft en del huvudvärk och känt mig väldigt trött, tack och lov vaknade jag piggare i morse.

Kroppen och framför allt benen kändes dock rätt tunga under stora delar av passet. Men jag fick ändå en bra tur eftersom världens bästa cykelsupport (Johns dumma fot gör att han inte kan springa just nu) kom med hejarop och såg till att jag fick i mig vatten och energi.

John passade också på att filma när jag sprang, kul och lärorikt att titta på i efterhand. Vi konstaterade att mina armar gärna åker ut i sidorna ibland, i stället för att pendla rakt framåt/bakåt. Det blev bättre när jag plockade av vätskebältet, och då försvann även en känning som jag hade i höger axel. Jag spänner axlarna och vinklar ut armbågarna för att undvika att slå i flaskorna. Inte bra!

Jag har jobbat en hel del med min fotisättning för att den ska hamna under kroppen (inte framför eftersom det bromsar steget och lägger stor belastning på knäna). Filmklippen visar att jag har blivit bättre men skulle behöva komma upp lite mer på mellan/framfoten. Här tror jag att höften är nyckeln. Jag måste få fram höften mer för att undvika att steget blir ”sittande”. Ett tips jag själv brukar ge är att tänka att det sitter en femkrona mellan skinkorna, och att den ska sitta kvar efter passet. Då måste man spänna till och höften kommer fram. En lätt framåtlutning i kroppen är också viktig. Lutningen kommer från vristen, kroppen ska vara rak (ingen fällning i höften). Det är mycket att tänka på! Jag tränar vidare för en bra löpteknik gör stor skillnad – både för prestationen och för kroppens välmående.

Jenny långpassFöre-bilden. I min snygga Runday-tröja!

Jenny långpassEfter Hagaparken kommer Roslagstull (sedan vidare in i Lill-Jansskogen).

Jenny långpassVackra Djurgården. Här är jag ute och flaxar med armarna!

Jenny långpassEfter-bilden, 32 kilometer – check!

Jenny långpassVärldens bästa support och coach!

 Scrolla till toppen