Arkiv för dag: 24 maj, 2013

Hur långt kommer du på 30 minuter?

I senaste numret av Femina blev jag intervjuad om mina bästa tips för att komma igång med löpning. Det känns ofta motigt och väldigt jobbigt i början, men håll ut – det blir lättare och lättare.

Kom-igång-tips:
– Börja lugnt och öka successivt. Sikta på att vara ute i 30 minuter. Första veckan planerar du in 2-3 pass rask gång, gärna i varierad terräng.

– Känns det bra kan du veckan därefter börja småjogga lite. Värm upp några minuter med rask gång, varva sedan gång med lätt jogg. När det börjar kännas jobbigt – gå en stund tills pulsen sjunkit. Fortsätt så genom hela passet, 30 minuter.

– Med tiden kommer du att kunna jogga allt längre sträckor och snart håller du igång hela 30 minuters-rundan.

– Nästa steg är att börja variera passen; kortare och lite snabbare, längre och lite långsammare och intervaller i olika former.

Variationen är viktig! Ett varierat upplägg ger:
– Bättre resultat 
– Mindre risk för skador
– Ökad motivation. Det är mycket roligare att utmana kroppen på olika sätt istället för att alltid köra same same.

Femina löptipsUr Femina nummer 6

Femina löptips

Intervallträning är ett bra sätt att ta träningen till nästa nivå

Femina löptips

 Scrolla till toppen