Arkiv för månad: juni 2013

Stockholm Trail – några getingstick och ett lerbad senare

Stockholm Trail visade sig vara en riktigt trevlig tävling. Bra arrangemang, bana, vätskekontroller och funktionärer. Det gillas!

Jenny trail 5Strax innan start

 

Tävlingen är en del av Salomon Trail Tour som består av 15 lopp runt om i Sverige. Alla loppen i touren har sträckor på 5 och 10 kilometer, på nio av orterna finns det 21 kilometer (Stockholm Trail är en av dem) och på tre platser finns även distanser på +40 kilometer. Stockholm Trail är dessutom en av tre deltävlingar i nya Stockholm Challenge där de andra två loppen på cykel och rullskidor gick av stapeln i går. En ny klassiker i Stockholm, beskrivs utmaningen på hemsidan.

Jag kom alltså till start för att springa 21 kilometer i Nackareservatets backiga terräng. Benen kändes pigga, men jag var lite orolig för min ena fotled som har krånglat under veckan. Den gjorde sig dock inte påmind under uppvärmningen (eller under resten av dagen!), mycket skönt. Starten för 21 kilometer gick vid 11.00 och vi var en liten trevlig grupp löpare som samlades i fållan. Jag höll mig någonstans i mitten, hade inga planer på att öppna för snabbt då jag fortfarande var osäker på exakt hur tuff banan skulle vara.

Starten gick och vi myllrade iväg från Globenområdet med siktet instället på Hammarbybacken. Jag tog det lugnt och började läsa av hur kroppen mådde, fick positiva svar och längtade efter att få komma in i skogen. Först skulle vi bara upp för den där backen. Pulsen sköt såklart i höjden men stigningen kändes ändå lättare än vad jag hade befarat. Nackareservatet nästa och här följde en herrans många kilometer upp och ner för små och slingriga stigar. Terrängen var på många håll tekniskt svår, det gällde att ha tungan rätt i mun och att lyfta ordentligt på benen. Men oj vad roligt jag hade! Som jag skrev i förra inlägget, jag måste verkligen springa mer i skogen. Min kropp och knopp älskar ju det.

Plötsligt hände något relativt otippat. Jag sprang tillsammans med en liten klunga löpare, det sa liksom pang och vi var omringade av en svärm med väldigt många arga getingar. Jag blev stungen på två ställen på låret och på handen, det gjorde så ont att jag funderade på att bryta. Vi var flera som blev attackerade men fortsatte tappert framåt. Smärtan klingade av efter en stund, men jag är fortfarande öm efter sticken.

Jenny trail 4Inför slinga nummer två inne i skogen

Drygt halvvägs var vi tillbaka vid foten av Hammarbybacken. Där stod John och fotade. Perfekt energiboost inför slinga nummer två in i skogen. Men det där med att lyfta på fötterna glömde jag visst (passande nog) vid ett lerdike. Svisch sa det över roten och jag hamnade på näsan ner i det bruna. Några skrapsår, mycket lera och en hjälpande hand senare var jag på fötter igen. Ett blåmärke och en öm hand har jag visst också fått men med adrenalinet pumpande i kroppen var det inga problem att springa vidare.

Med endast tre kilometer kvar av tävlingen närmade vi oss den berömda backen ännu en gång. Och tror ni inte att jag stötte på ännu en elak geting? Jo, det gjorde jag. Den här gången möttes vi på min ena vad och det gjorde precis lika ont som föregående gånger. Aj.

Men det fanns inte mycket tid att gråta över ond vad, jag hade ett berg att bestiga. Jag säger inte mycket mer om det utan ger er i stället två bilder som i mångt och mycket sammanfattar det hela. Mjölksyra minst sagt.

Jenny Trail Jenny trail 2

Nerför backen och drygt två kilometer kvar. Benen rullade på fint och jag lyckades varva upp dem i en ganska skaplig slutspurt. Klockan stannade på 2.07.26 och jag hamnade på plats 14 i damklassen, av sammanlagt 52 som genomförde loppet. Är väldigt nöjd och framförallt glad över att det var så roligt. Den här sommaren stavas trail!

Jenny Stockholm trailJag fick en korv men som tur var ville John ha den, jag var inte hungrig förrän typ en timme efter målgång

Det är trail jag vill ha!

Varför springer jag inte oftare på små stigar i skogen? Det är frågan som rullade om och om igen i mitt huvud under dagens lopp.

Jag berättar mer om tävlingen i ett kommande inlägg men en kort summering är att jag hade en jättebra känsla i kroppen, förutom när några av skogens invånare ville mig illa… Nu blir det mat i stora lass.

Jenny Stockholm trail 2Just här kändes det minst sagt tungt. En vända upp för Hammarbybacken, med cirka 18 kilometer i benen – tre kvar till mål.

Nu blir det trail

På tal om skor, i dag blir det terrängpjucksen. Jag är anmäld till Stockholm Trail, 21 kilometer från Globen, uppför Hammarbybacken, in i Nackareservatet och tillbaka igen.

Arrangörerna lovar en tuff och krävande utmaning i ett av Stockholms vackraste skogspartier. Spännande!

Stockholm trail

 

Jenny hjärta färgglada skor

Hej jag heter Jenny och jag gillar träningsskor…

Vi är i Bromma Blocks på jakt efter skor till John. Oj vad jobbigt det är att gå från den ena sportbutiken till den andra när man har bestämt sig för att inte handla något till sig själv. Alldeles för jobbigt.

Bländad av blixten

I kväll har jag och min kollega Jackie anlitat min käre sambo som fotograf. Vi var båda i behov av lite nya bilder och som tur var kunde John stå för studio och fotograferande. Jag ska fixa lite med ljus och liknande, sedan kommer några av dem upp här på sajten!

Jenny
IMG_3586

JennyFoto från Jackies blogg

Juicefabriken

Det har öppnat en juicebar farligt nära mitt kontor. På St Eriksgatan nära bron ligger Juicefabriken som förutom dryck säljer sallader och wraps.

Jag slog till på en Delicious med äpple, mango, banan, citron, ingefära och frusen yoghurt. Den slank ner fort vill jag lova! Om ni inte redan har gjort det, testa ingefära i juicen eller smoothien, ger ett härligt sting.

Löpstyrka på Runday Monday

Under kvällens Runday-pass fick jag äran att hålla i en omgång med löpstyrka. Jag jobbar som en del av er vet med en del företagsträning för Runday, men det var min första gång som tränare på måndagspasset. Jag som brukar vara en av deltagarna :-).

RundayLöpskolning innan passen drog igång

Runday 2Charlotte berättar om nästa övning

Runday 3Koordination och höftstyrka i en lite klurig kombination

Efter några rörlighets- och löpskolningsövningar var det dags att köra igång. Karlberg visade sig verkligen från sin soligaste sida! Medan Charlotte ledde sin grupp i tuffa 400-metersintervaller på banan och Lisa körde korta och intensiva tabata-intervaller med sin grupp, lät jag mitt gäng svettas i sammanlagt åtta tuffa övningar.

Övningarna engagerade hela kroppen med extra fokus på ben, höfter och bål – viktiga delar för löparen. Bland annat benböjshopp, sidoplanka, utfall med en kick och höga knän. Styrka, rörlighet men även en hel del flås.

Vi körde två AMRAPs (as many rounds as possible) med fyra övningar och x antal repetitioner i vardera omgång. Under 8 minuter fick deltagarna göra så många varv som möjligt av övningarna. Några minuters vila och sedan nästa 8 minuters-AMRAP med fyra nya övningar. Under AMRAP nummer två lade vi dessutom till tre burpees varannan minut. 

Runday 4Fullt fokus under AMRAP nummer 1…

Runday 6 … Och så nummer 2, gänget höll ett högt tempo rakt igenom

Sexton minuter låter kanske inte så mycket, men med hög intensitet och tuffa övningar blir det en rejäl genomkörare. Gruppen körde stenhårt, riktigt bra jobbat – som alltid!

Allt behöver inte vara ”träning”

Yoga i gräsetNågra solhälsningar efter dagens lunch

Vardagsmotion är något som de flesta vet är en bra grej. Vi sitter och ligger i allmänhet alldeles för många av de 168 timmar som utgör en vecka. Självklart behöver vi nattsömnen, men om man räknar bort sju timmar per natt har vi fortfarande 119 timmar kvar att förfoga över.

Träning är såklart jättebra eftersom vi behöver utmana pulsen och musklerna för att må bra. En del tränar 2-3 timmar i veckan och det är super. Men vad händer de övriga 116-117 timmarna? Även om de allra flesta vet vid det här laget hur viktigt det är att röra på sig även mellan träningstillfällena så tåls det att upprepas. Vi är många gånger så fixerade vid vad som räknas som träning eller inte. Vad som kan loggas i träningsdagboken och vad som kan postas på facebook… Men glöm inte att du kan röra på dig var du än är och vad du än har på dig – inte bara iklädd sporttopp i salen på SATS.

Jag tränar visserligen mycket men jag sitter dess värre väldigt många timmar också. Den här veckan tänker jag lite extra på de små förändringarna som gör stor skillnad. Rörelser i vardagen som inte hamnar i träningsdagboken men som är en bra insättning på hälsokontot.

– Jag går ut i gräset 10 minuter för några lätta yogaövningar efter lunchen.
– Jag tar en kort kvällspromenad runt kvarteret.
– Jag väljer pendeln i stället för bussen eftersom det är längre gångavstånd till kontoret.
– Jag ställer mig upp vid jämna mellanrum för att skaka loss kroppen en smula.
– Jag tar trapporna (den gamla klassikern!).

Det här gör jag för att min kropp ska må bra (speciellt ryggen som protesterar högt om jag sitter för mycket framför datorn), för att hjärnan ska jubla och för att det är allmänt härligt. Inte för att kunna lägga till några extra minuter till träningsstatistiken.

1 2 3 5  Scrolla till toppen