Arkiv för dag: 24 juni, 2013

Löpstyrka på Runday Monday

Under kvällens Runday-pass fick jag äran att hålla i en omgång med löpstyrka. Jag jobbar som en del av er vet med en del företagsträning för Runday, men det var min första gång som tränare på måndagspasset. Jag som brukar vara en av deltagarna :-).

RundayLöpskolning innan passen drog igång

Runday 2Charlotte berättar om nästa övning

Runday 3Koordination och höftstyrka i en lite klurig kombination

Efter några rörlighets- och löpskolningsövningar var det dags att köra igång. Karlberg visade sig verkligen från sin soligaste sida! Medan Charlotte ledde sin grupp i tuffa 400-metersintervaller på banan och Lisa körde korta och intensiva tabata-intervaller med sin grupp, lät jag mitt gäng svettas i sammanlagt åtta tuffa övningar.

Övningarna engagerade hela kroppen med extra fokus på ben, höfter och bål – viktiga delar för löparen. Bland annat benböjshopp, sidoplanka, utfall med en kick och höga knän. Styrka, rörlighet men även en hel del flås.

Vi körde två AMRAPs (as many rounds as possible) med fyra övningar och x antal repetitioner i vardera omgång. Under 8 minuter fick deltagarna göra så många varv som möjligt av övningarna. Några minuters vila och sedan nästa 8 minuters-AMRAP med fyra nya övningar. Under AMRAP nummer två lade vi dessutom till tre burpees varannan minut. 

Runday 4Fullt fokus under AMRAP nummer 1…

Runday 6 … Och så nummer 2, gänget höll ett högt tempo rakt igenom

Sexton minuter låter kanske inte så mycket, men med hög intensitet och tuffa övningar blir det en rejäl genomkörare. Gruppen körde stenhårt, riktigt bra jobbat – som alltid!

Allt behöver inte vara ”träning”

Yoga i gräsetNågra solhälsningar efter dagens lunch

Vardagsmotion är något som de flesta vet är en bra grej. Vi sitter och ligger i allmänhet alldeles för många av de 168 timmar som utgör en vecka. Självklart behöver vi nattsömnen, men om man räknar bort sju timmar per natt har vi fortfarande 119 timmar kvar att förfoga över.

Träning är såklart jättebra eftersom vi behöver utmana pulsen och musklerna för att må bra. En del tränar 2-3 timmar i veckan och det är super. Men vad händer de övriga 116-117 timmarna? Även om de allra flesta vet vid det här laget hur viktigt det är att röra på sig även mellan träningstillfällena så tåls det att upprepas. Vi är många gånger så fixerade vid vad som räknas som träning eller inte. Vad som kan loggas i träningsdagboken och vad som kan postas på facebook… Men glöm inte att du kan röra på dig var du än är och vad du än har på dig – inte bara iklädd sporttopp i salen på SATS.

Jag tränar visserligen mycket men jag sitter dess värre väldigt många timmar också. Den här veckan tänker jag lite extra på de små förändringarna som gör stor skillnad. Rörelser i vardagen som inte hamnar i träningsdagboken men som är en bra insättning på hälsokontot.

– Jag går ut i gräset 10 minuter för några lätta yogaövningar efter lunchen.
– Jag tar en kort kvällspromenad runt kvarteret.
– Jag väljer pendeln i stället för bussen eftersom det är längre gångavstånd till kontoret.
– Jag ställer mig upp vid jämna mellanrum för att skaka loss kroppen en smula.
– Jag tar trapporna (den gamla klassikern!).

Det här gör jag för att min kropp ska må bra (speciellt ryggen som protesterar högt om jag sitter för mycket framför datorn), för att hjärnan ska jubla och för att det är allmänt härligt. Inte för att kunna lägga till några extra minuter till träningsstatistiken.

 Scrolla till toppen