Arkiv för dag: 10 oktober, 2013

Vässa formen inför tävling

Eskilstuna

Promenad mellan dagens olika jobbstopp i Eskilstuna

På tåget till Eskilstuna i morse damp ett nyhetsbrev från Runner’s World ner i inkorgen. En av artiklarna handlade om att vässa formen med kombinationspass. Under tävlingar är det viktigt att kunna kombinera olika delar av löpformen (hög mjölksyratröskel, fart, benstyrka och så vidare) för att prestera så bra som möjligt. För de flesta lider tävlingssäsongen visserligen mot sitt slut, men att utmana kroppen i annorlunda passupplägg är såklart bra för formen oavsett tid på året. Kombinationspassen är bra för att öka syreupptagningsförmågan, förättra löpstyrkan och för att lära kroppen att jobba med trötta ben. Hanna Beyer på Runner’s skriver:

När du kör ett tröskelpass direkt efter ett kortintervallpass påverkar det syreupptagningsförmågan positivt. Och om du springer intervaller efter ett backpass så lär du dig att hålla farten trots att dina muskler är trötta. Oavsett vilken kombination du väljer får din kropp en unik stimulans som vänjer den att anpassa sig till olika omständigheter.

Här hittar du hela artikeln och förslag på tre olika pass. 

Jag har tipsat om olika kombinationsupplägg tidigare, till exempel här och här. I slutet av oktober förra året åkte vi på en löparhelg med Runday till Högbo, då körde vi det här passet.

Runday-weekend

Kombinationspass i Högbo förra året

 Scrolla till toppen