Arkiv för dag: 20 oktober, 2013

Backträning deluxe

Du vet att du står inför en jobbig timme när:
– Träningspasset planeras och coachas av en landslags- och OS-löpare tillika vinnare och silvermedaljör av de två senaste Lidingöloppen 30 km.
– Denna coach berättar att syftet med passet är att ”ta sig över sina egna mentala gränser. Det vill säga, ju tröttare man blir, desto bättre har man lyckats.”
– Platsen är Hammarbybacken.

Dagens medlemsträning med Runday och coach Sandra Eriksson var som ni säkert förstår en utmaning. Efter jogguppvärmning och gång upp till toppen pekade Sandra ut en bana som vi skulle följa, från botten ända upp till toppen. Banan bestod av en riktigt brant stigning, kort grusvägsjogg, ännu en närmast vertikal (kändes det som!) stigning och slutligen en slingrande lerig stig upp till toppen. Vi skulle genomföra 5-10 stycken sådana intervaller. Instruktionerna var att försöka springa hela tiden (hur långsamt det än gick) och att när man tänkte ”nu orkar jag inte mer” då skulle man köra en intervall till.

Ett väldigt bra pass för den här tiden på året som för många är grundträningsperioden då vi bygger oss starka och uthålliga inför nästa säsong. För mig blev det sju tuffa omgångar uppför backen. Det här upplägget kommer jag definitivt att köra igen! Mjölksyra och pannben i en härlig blandning.

Där jag inte har angett annat är bilderna tagna av duktige Henrik Pehrson.

Runday Hammarbybacken 2Uppvärmningsjogg

Runday Hammarbybacken 1Hela gruppen på toppen innan passet (Foto: Lisa Nauclér)

Runday Hammarbybacken 5Sandra pekar ut banan

Runday Hammarbybacken 8Jag och John tar oss uppför första branten
Runday Hammarbybacken 9Sista biten upp till toppen
Runday Hammarbybacken 7Snart uppe!

bild3Efter-bilden. Trötta. (Foto: Lisa Nauclér)

 Scrolla till toppen