Chiapudding till frukost

Innan jag somnade i går förberedde jag morgonens frukost, chiapudding.

Chiafröna blev populära när boken Born to Run lanserades eftersom huvudrollsinnehavarna, de barfotalöpande och minst sagt uthålliga Tarahumara-indianerna, äter detta lilla näringsfyllda frö som basföda. Chiafrön är rika på Omega-3, fiber och protein (21 gram per 100 gram frön). De innehåller också nyttiga mineralämnen som fosfor, kalcium och kalium.

Chiafröna sväller när de läggs i vätska. Konsistensen blir som en pudding och om du vill äta den till frukost är det bäst att förbereda kvällen innan.

Jag blandade (utifrån ett recept jag hittade hos den här tjejen): 
1/2 dl chiafrön, 1 dl mandelmjölk, 1 dl vanlig laktosfri mjölk, 1 mixad banan, lite vanlijpulver, kanel och kardemumma. Färgen ser inte så aptitlig ut men det blev väldigt gott och mättande. Jag delade upp min pudding i två. Första delen åt jag tidigt i morse innan min första PT-kund och den andra delen blev frukost nummer två efter passet. Jag ska experimentera med kakao nästa gång tror jag, det kan bli en riktigt god efterätt.

ChiafrönFröblandningen gömmer sig under nektarinberget…

Chiafrön 2Där kan ni skymta en grå (men god!) frukostpudding

4 svar till Chiapudding till frukost
  1. Träningsglädje Svara

    chiafrön är kul frön!

    • Jenny Svara

      Haha ja verkligen! Lite slemmiga, men mättande ;-).

  2. elin Svara

    Jag la mina i laktosfri mjölk igår men över natten hade det inte svällt något alls. Ska man blanda med t.ex. mandelmjölk?

    • Jenny Svara

      Ursäkta mitt sena svar! Jag brukar ofta använda kokosmjölk men vet att många även använder mandel- eller annan nötmjölk.

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Var vänlig ange ditt namn, din e-postadress och en kommentar.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>