Arkiv för dag: 24 oktober, 2013

Aktivera mera

Hur kommer det sig att vi i Sverige tränar mest i världen, men samtidigt är allt mer stillasittande i vardagen?

Jag kommer precis från ett riksdagsseminarium dit jag och ett tjugotal andra personer blivit inbjudna för att bland annat prata om frågan här ovanför. På plats fanns livsstilsprofessorn och överläkaren Mai-Lis Hellénius och Peter Wigert, generalsekreterare för Friskis & Svettis, för att tillsammans med oss deltagare diskutera problemen med stillasittandet och vad vi kan göra åt dem.

Stillasittandet i samhället ökar, även bland dem som motionerar regelbundet. Mai-Lis visade bland annat siffror från en omfattande amerikansk studie där forskarna har följt kvinnor i åldrarna 19-64 från 1965 till 2010. Kvinnornas fysiska aktivitet på fritiden ökade från 1,1 timmar till 2,3 timmar per vecka från 1960-talet fram till 2010-talet. Men! Detta jämfördes med antal timmar skärmtid (framför en dator, tv, telefon etcetera) och den hade ökat från 8,3 timmar till hela 16,5 timmar per vecka.

Även om det är jättebra att gå till gymmet 2-3 gånger i veckan så betyder det inte att man kan sitta på rumpan resten av tiden. Inte om man vill leva ett långt och hälsosamt liv i alla fall. Fysisk inaktivitet är kopplat till alla stora folkhälsoproblem så som hjärt- kärlsjukdom, demens, Alzheimers, Diabetes typ 2, metabola syndromet, vanliga cancerformer och depression. Här är några punkter jag tog med mig från seminariet:

✏ Den som bär på en stor övervikt kan bara genom att stå upp (höj- och sänkbara bord vid arbetsplatsen är guld!) två timmar om dagen öka förbränningen i kroppen så pass mycket att hen tappar 10 kilo på ett år.

✏ TV-tittande fyra timmar per dag eller mer ökar risken att dö i hjärt- och kärlsjukdomar med 80 procent (jämfört med två timmar per dag).

✏ En vältränad men överviktig person löper mycket mindre risk att dö i hjärt- kärlsjukdomar än otränade normalviktiga personer.

Summa summarum: Vi måste bli bättre på att röra på oss i vardagen. Rekommendationen vi fick med oss är att sträcka på benen minst en gång i halvtimmen. Att kliva av bussen några hållplatser för tidigt, parkera bilen långt ifrån eller att boka in promenadmöten är tre andra tips. Det gäller bara att göra det också, och att inspirera andra till att göra det.

En väldigt intressant och inspirerande eftermiddag som jag bearbetar för fullt i huvudet just nu. Hur minskar vi stillasittandet i ett samhälle där allt fler sysslor går att sköta sittandes framför en skärm?

Aktivera mera

Moderaternas riksdagsledamot Johan Forsell som bjudit in till seminariet står mellan Per Wigert från Friskis & Svettis och professor Mai-Lis Hellénius

Här har jag skrivit mer om ämnet vardagsmotion: Allt behöver inte vara träning.

 Scrolla till toppen