Arkiv för dag: 6 november, 2013

Osäker på om du ska träna?

I går presenterade Apoteket en undersökning där 1 000 personer som tränar regelbundet har tyckt till om kombinationen sjukdom och träning. Åtta av tio svarade att de inte tränar när de är förkylda. Bra! Men, det är fortfarande 20 procent som anstränger sig fysiskt trots att kroppen bär på något virus, vilket varken gör något för formen eller för hälsan. Snarare tvärtom. Så här många svarade att de skippar träningen vid:

1. Feber 93 %
2. Halsont 78 %
3. Allmän sjukdomskänsla 62 %
4. Hosta 55 %
5. Huvudvärk 41 %

På Apotekets presslunch rekommenderade Karin Henriksson-Larsén, rektor, professor och överläkare vid GIH, att avstå träning vid alla ovanstående tillstånd. Undantaget skulle vara den typ av torrhosta som ofta kommer efter en förkylning.

Skärmavbild 2013-11-06 kl. 13.59.00

Jag försöker att lyssna på min kropp och känner snabbt när något inte riktigt är som det ska. Så har det inte alltid varit, men jag blir bättre och bättre (och smartare!). Jag har dock flera gånger börjat träna lite för tidigt efter en förkylning. När det gäller feber är det lätt att snabbt slänga sig ut i spåret så snart kroppen är ”friskförklarad”, men enligt Karin Henriksson-Larséns bör tumregeln vara att låta kroppen återhämta sig ytterligare 2-3 dagar per feberdag innan man är tillbaka på sin vanliga träningsdos och -intensitet igen.

Undersökningen visar också att hälften av alla svenskar är osäkra på om de kan träna med förkylning. Är du en av dem kan jag tipsa om Apotekets sajt Kanjagtrana.se. Där finns råd om hur du ska tänka med träningen om du börjar bli eller redan är sjuk. Rekommendationerna är inte så djupgående men ger i flesta fall tillräckligt med svar för den som är lite osäker.

 Scrolla till toppen