Säsong 2014

Marathon 2014

Löptävlingarna är slut för året och allt eftersom kylan och vintern smyger sig på jobbar jag med att bygga grundstyrka igen inför nästa säsong. Tidigare i höstas hade jag en liten motivationsdipp. Jag sökte nya utmaningar men visste inte vad jag ville satsa på. Efter många funderingar har jag kommit fram till att 2014 blir ännu ett långlopps- och terrängår, men med större fokus på några få tävlingar. Det här året har jag tävlat väldigt mycket och även om det är kul känner jag för att tänka lite annorlunda 2014.

Ännu så länge är jag anmäld till Stockholm Marathon (31 maj) och Fjällmaraton Bydalsfjällen (23 augusti). Det kanske blir några lopp i Salomon Trail Tour också men det bestämmer jag inte än på ett tag. I den mån det går vill jag kunna spontananmäla mig. Det är tyvärr omöjligt på populärare lopp som säljer slut snabbt, men de lite mindre brukar ha platser kvar in i det sista.

TävlingssäsongenBAMM 2012 // Stockholm Marathon 2012 och 2013

För att förbereda kroppen på bästa sätt har jag sedan två veckor tillbaka dragit ner på antalet löppass till förmån för mer styrke- och rörlighetsträning. Jag springer 2-3 pass och styrketränar tre gånger i veckan. Alltid en vilodag men förra veckan blev det två. Då såg upplägget ut så här:

Måndag: Vila (kroppen var trött efter helgen på Gotland)
Tisdag: Styrka, fokus axlar och rygg 
Onsdag: Löpning, 3 x 8 min i tröskelfart med 2 min vila mellan intervallerna 
Torsdag: Styrka, fokus ben, säte och core 
Fredag: Vila
Lördag: Löpning, distans 15 km i behag

ligt tempo, 5:25 min/km
Söndag: Styrka, crossfit

Under mina styrkepass jobbar jag främst med övningar som involverar många muskelgrupper samtidigt men med fokus på vissa delar, som ni ser på tisdags- och torsdagspassen. Tanken är att dessa pass ska vara lite tyngre och med lägre tempo medan jag på söndagen låter hela kroppen jobba mer högintensivt. Jag ser alltid till att värma upp kroppen med ett antal rörlighetsövningar.

Löpningen består av ett kvalitetspass med längre intervaller (runt 1 kilometer och uppåt) eller olika backintervaller, samt ett längre distanspass (15-20 km). Om det blir ett tredje pass kör jag antingen ett intervallpass till eller distans runt milen. Det blir också ett antal kilometer under mina PT- och företagsträningar varje vecka, även om jag mestadels står stilla medan kunderna jobbar :-).

För rörlighetens skull kommer jag också de kommande veckorna att göra övningar likt de jag bloggade om i helgen, rulla på foam rollern och gå på pass som SomaMove.

Min tanke är att utgå från det här upplägget i november och december för att sedan utvärdera och justera. Självklart kommer inte alla veckor att bli som planerade, men så fungerar livet. Huvudsaken är att det känns roligt och motiverande – och att kroppen och knoppen är starka. 

4 svar till Säsong 2014
  1. Birgitta Nygren Svara

    Vi kanske ses då nästa år i något lopp! Jag kommer att lägga mest fokus på Trail men har även anmält mig till LidingöUltra 2,6 mil 3 maj. Har bestämt att springa några Salomon Trail lopp. Det är så utmanande och kul att springa i skogen och tiden går så fort i skogen.
    Nu kör jag Crossfit för att stärka kroppen och 2-3 pass i skogen i veckan.

    • Jenny Svara

      Ja vad roligt, trail är grejen :)!!

  2. Träningsglädje Svara

    oooh det är nära nu, 2014… :)

    • Jenny Svara

      I know, konstigt!

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Var vänlig ange ditt namn, din e-postadress och en kommentar.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>