Arkiv för dag: 21 november, 2013

Årets modejulklapp

Årets julklapp 2013 blev som många av er säkert redan vet råsaftcentrifugen. Själv använder jag vår Blendtec när jag ska göra olika smoothies och drinkar, en centrifug har ännu så länge inte letat sig in där hemma.

Hälsotrenden är tydlig även i valet av årets modejulklapp som blev lättviktsjackan. Ett tydligt tecken på hur mode- och sportbranschen smälter samman allt mer.

– Lättviksjackan är en spännande produkt då den går hem både i ett avslappnat sportsammanhang och hos en mer trendig modebransch. Den har funnits i periferin i ett par år men det är först nu som vi verkligen ser och kommer att se en försäljningsboom, säger Lotta Ahlvar, vd för Svenska Moderådet i ett pressmeddelande.

Själv har jag två tunna dunjackor som jag tycker fungerar kanon under stora delar av våren, hösten och varmare vinterdagar. Smidiga men ändå varma vilket måste vara en av anledningarna till att den här typen av jackor har blivit populära.

X-kross

Tidig vårpromenad i hallonröd nyans från Didriksons 

NXR

Jacka från Salomon som känns väldigt sportig men som jag ofta har till vardags också

Årets modejulklapp utses av styrelsen för Svensk Handel Stil i samarbete med Svenska Moderådet. 

Tröttmössa

Ljus

Hoppas att ni mår bra den här torsdagsmorgonen! Jag var så trött när jag vaknade, planerna på ett tidigt gymbesök skrotades när sängen höll kvar mig hårdare än vanligt. Jag är en morgonmänniska som inte brukar ha svårt att kliva upp i ottan men ibland kan inte ens jag motivera mig till morgonträning. Och då får det väl vara så.

Annars finns många bra knep att ta till för att det där morgonpasset ska bli av. Här är några tips som jag har nämnt förut men som tåls att upprepa.

– Bestäm dig kvällen innan. Ställ klockan och lägg fram träningskläderna inom räckhåll från sängen.

– När klockan ringer, sätt dig upp direkt.

– Om du har väldigt svårt för att ta dig ur sängen, kasta ner kudden på golvet. Utan kudde är det inte så bekvämt att ligga kvar…

– Visualisera hur skönt det kommer att kännas när du väl är utanför dörren. För att inte tala om hur gott frukosten kommer att smaka när du är inne igen.

– Dra inte upp persiennerna förrän du är påklädd. Låt inte vädret påverka dig!

– Bestäm träff med en träningskompis som bor i närheten. Det är svårare att banga om du vet att någon väntar på dig.

– Om du vill ha något i magen innan du ger dig ut, förbered ett litet glas med yoghurt och några nötter (eller något annat lätt) i kylen som du bara kan ta fram och äta. Tänk också på att äta ett kvällsmål innan du går och lägger dig, om du inte åt en sen middag.

Mitt eget pass måste jag skjuta fram till senare på dagen. Synd, för jag gillar verkligen känslan av att komma in från ett tidigt pass. Att möta morgonen och sakta se staden vakna till liv är rofyllt och energiladdat på samma gång. 

 Scrolla till toppen