5 snabba: PT-dagarna

Här är fem ämnen och tankar jag plockar med mig från helgen. Hoppas att de kan inspirera er också!

1. Vill du leva längre? Sitt inte still! Många av föreläsningarna kom tillbaka till detta, och det är såklart ingen nyhet då ”alla” pratar om hur farligt stillasittandet är för vår hälsa. Men det tåls att upprepas om och om igen.

PT-Dagarna 11

Jag och Linus valde givetvis att sitta på huk eftersom det håller igång rörelseapparaten

2. Kvalitet före intensitet. Högintensiva pass i Crossfit- och HIIT-stil medför tyvärr en hel del skador bland personer som kör på i maxfart trots att de inte behärskar tekniken eller har styrkan och rörligheten att utföra en viss övning. Duktiga Crossftiatleten och coachen Karl Dyall pratade om hur viktigt det är för oss tränare att screena våra kunder för att ta reda på var svagheterna finns och vilka övningar som kräver bättre styrka och rörlighet innan kunden ens får börja traggla med tekniken. Det är dessutom bäst rörelsekvalitet som vinner, som Karl sa. Har du inte tekniken kommer du ändå aldrig att kunna göra övningarna korrekt och snabbt. Så om du väldigt gärna vill förbli skadefri och göra bra resultat på dina workouts of the day, ta hjälp av en duktig tränare för de mer komplicerade övningarna.

PT-Dagarna 3

Karl Dyall är en vältränad 46-åring

3. Ät råvaror, inte matvaror – ett av Jacob Gudiols råd i slutet av sin föreläsning om hur kosten påverkar kroppens belöningssystem. Löper innehållsförteckningen utmed hela förpackningen och är den fylld av ord som du inte ens kan uttala? Då kanske du ska välja något annat. Visste ni förresten att när det gäller sötade drycker har företagen kommit fram till att cirka 10 procent tillsatt socker är den perfekta mängden för ”perfekt sötma”. En så kallad bliss point där varken mer eller mindre socker ger en mer uppskattad dryck. Barndrycker kan dock vara lite sötare eftersom barns smaklökar gillar sötare smaker än vuxna. Jacob berättade också om en trend i Italien där personer som vill gå ner i vikt kopplar in en sond som de matas några få hundra kalorier genom under dagen. Sjukt.

PT-Dagarna 4

Folkfesten nere på FitnessFestivalen…

PT-Dagarna 8

… Där jag hittade Malin i B.A.B.Y.s monter

4. Styrketräning för alla! Om barn ska styrketräna eller inte är fortfarande ett kontroversiellt ämne här i Sverige, men faktum är att forskningen tyder på att det bara finns fördelar med att låta barn lyfta vikter (alltså inte bara den egna kroppsvikten). Förutsättningen är såklart att det genomförs på ett säkert sätt och med rätt teknik, men så är det ju för alla ålderskategorier. Professor Michail Tonkonogi visade rapport efter rapport från världens mest framstående forskare inom ämnet. De var eniga om att styrketräning för barn är tryggt och säkert, förbättrar en rad olika hälsovariabler så som hjärt- och kärlhälsan, skyddar mot skador, ökar idrottsprestation, ökar barnens självförtroende och gör att de utvecklar goda hälsovanor. I en review har National Strength and Conditioning Association (NSCA) analyserat resultaten från 258 (!) originalstudier i ämnet. De skriver bland annat så här:

”In addition to performance-related benefits, the effects of resistance training on selected health-related measures including bone health, body composition, and sports injury reduction should be recognized by teachers, coaches, parents, and health care providers. These health benefits can be safely obtained by most children and adolescents when prescribed age-appropriate resistance training guidelines.” (Youth resistance training: Updated position statement paper from the national strength and conditioning association, 2009)

PT-Dagarna 6

Jag kramades en stund med energiknippet Magdalena

5. The city is your gym. Ljuv musik för mina öron som utomhus-PT och löpcoach. Brian van den Brink och Norberto Lacourt driver ActivateMe Activation Agency och de pratade om att allt fler inser (och tar vara på) att platsen för träning inte behöver vara begränsad till innanför gymmets väggar. De som håller på med klassiska utomhussporter har såklart alltid varit utomhus men numera plockar vi även med oss kettlebells, rep och andra redskap ut i parkerna för att styrketräna. Staden är ditt gym. Eller skogen, fältet, trädgården, parken. Tänk utanför boxen, eller ännu hellre – get rid of the box! Mitt tips till er alla är att fira 2 december med ett utomhuspass. Spring, böj på knäna, rulla, gå, hoppa, pressa, dra, rotera. Go, go, go!

10 svar till 5 snabba: PT-dagarna
  1. PerM Svara

    Perfekt med lite sköna tips som start på veckan. Nu kör vi! :)

    • Jenny Svara

      Härligt Per! Go, go, go :)!

  2. Amelie Svara

    Bra sammanfattat! Kul att se dig i helgen!

    • Jenny Svara

      Tack Amelie, jättekul att träffa dig!

  3. Emma Svara

    Blir så inspirerad av att läsa din blogg, och lär mig massor!! :)

    • Jenny Svara

      Åh tack så mycket Emma, roligt att höra. Kram på dig!

  4. Helena Svara

    En väl ihopknuten säck Jenny, och skönt att få lite tillbakablickar hemifrån sjuksoffan. Det verkar vara MÅNGA som har dragit med sig baciller från Göteborg…för mycket kramar kan man tänka. :)

    • Jenny Svara

      Tack Helena, och alltid lika trevligt att ses! Ja det var nog en hel del baciller som flaxade runt på mässan :-).

  5. Sara Althini Svara

    Låter som en bra helg, jag skulle vilja veta mer om styrketräning för barn!

    • Jenny Svara

      Ja visst är det intressant Sara! Här skriver Michail Tonkonogi om ämnet (några år gammalt): http://idrottsforum.org/push/nsfaq.pdf. Sök också efter NSCA:s position statement som jag nämner i inlägget. Finns att ladda ner som PDF.

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Var vänlig ange ditt namn, din e-postadress och en kommentar.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>