Det fullspäckade schemat på Skepparholmen Nacka kickade igång så snart vi klev av bussen. Först en grön välkomstdrink följt av en välkomponerad brunch. Näringsfysiolog Kristina Andersson pratade om kosttrender 2014 medan vi åt av maten som kökschefen Martin Åleberg tagit fram i samarbete med Kristina. Dagens teman var ”eat clean” och ”mash it up”. Det sistnämnda sägs vara den en av de största trenderna just nu. Precis som namnet antyder handlar det om att mixa smaker och kategorier, vi frångår recepten på hur maträtter egentligen ska lagas. Kristina nämnde sushi med texmexinfluenser som ett exempel. På gårdagens brunchbord fanns en mix av chiapudding och grön drink, det blev en grön chiapudding…! Andra trender som Kristina tog upp var:

Antiinflammatoriskt 
Vi blir allt mer uppmärksamma på hur inflammationer påverkar vanliga sjukdomar (i tarmarna, reumatism, hjärt- och kärlsjukdom etcetera) och besvär som depressioner (som det skrevs om senast i förra veckan). Glutenfritt går i spetsen, men det handlar också om att minska på mjölkprotein, socker och rött kött för att minska inflammationer i kroppen.

Grönt/vegetariskt utan att bli vegetarian/vegan
Allt fler väljer gröna alternativ på veckomatsedeln utan att för den skull ”konvertera” helt till att enbart äta från växtriket.

Ekologiskt
Ingen direkt nyhet, men nu börjar intresset för ekologiskt att växa på allvar. Inte för att det ger mer näring (ett omdiskuterat ämne) men för att slippa bekämpningsmedel och för miljöns skull.

Superfood i vår närhet
Du har säkert hört talas om acai, goji och flera andra exotiska superbär, men den nya trenden är att uppmärksamma superfoods i vår närhet. Lingon, vinbär och blåbär står sig ypperligt i näringsjämförelse mot de hajpade långväga bären.

Riktig mat
Glöm piller och pulver, år 2014 vill vi äta riktig mat för att hålla oss hälsosamma. Studier visar att vitaminer, mineraler och andra viktiga ämnen inte är lika effektiva när vi intar de i form av renodlade preparat. Det är den totala sammansättningen av ämnen som ofta är ”hemligheten”. Några exempel:
– Ät Omega 3 i form av fisk – inte som oljekapslar
– D-vitamin får du bäst via fet fisk, ägg och av solljus – inte som kapslar
– Antioxidanter får kroppen via grönsaker, rotfrukter, nötter etcetera – inte genom tillskott

Trendspaningen fortsatte efter maten då Röhnisch visade nyheter från vårens och sommarens kollektion, därefter berättade Felicia Margineanu om hur vi på bäst sätt använder sociala medier för att nå fram med våra budskap.

Eftermiddagen avslutades nere i spat med yoga med Shirin, massage och en behandling som gav silkeslena händer med produkter från ekologiska c/o Gerd. Tack för en härlig avslutning på helgen Malin, Reztart och Skepparholmen!

Skepparholmen Skepparholmen Skepparholmen Skepparholmen Skepparholmen