Arkiv för månad: mars 2014

På gång i april

London 2Löpning i Hyde Park, shopping, besök i mina gamla kvarter i Uxbridge, massor av god mat, musikal och afternoon tea – nu är vi hemma igen efter en helg som får 10 poäng av 10 möjliga.

Det kommer ett inlägg senare i veckan med tips jag samlat på mig de senaste dagarna, men tills dess hoppas jag att ni:

1. Anmäler er till min och Shirins workshop Running n’Yoga den 27 april. Klicka här för mer info om den fullspäckade dagen.

2. Chattar med mig på Nordic Sport & Events sajt på onsdag klockan 19-20. Ställ frågor om träning, löpning och kost – eller kom in och snacka lite allmänt :-). Alla är välkomna, vare sig ni ska springa Nordic Classic Running eller inte. Här hittar ni länken till sidan. 

Running

London on Instagram

Jag kommer inte att blogga så mycket under helgen men lägger upp bilder på mitt Instagram-flöde. Om du inte redan följer mig på Instagram @jennysunding så kan du se bilderna här under.

Veckans löptips: Upptäck!

Eftersom jag själv befinner mig i London i helgen med löpskorna troget nedpackade i väskan, vill jag den här veckan slå ett slag för upplevelselöpning. Upptäck ett nytt område den här helgen du med!

När jag reser till nya platser och städer försöker jag att så snart som möjligt snöra på mig löpskorna. Att kombinera träningen med en sightseeingtur är det perfekta sättet att lära känna sin omgivning lite bättre. Och du behöver såklart inte resa bort eller ens resa till ett nytt ställe för att upptäcka nya platser. Det går lika bra på hemmaplan. Jag och John brukar ibland parkera bilen i något för oss oupptäckt område här i Stockholm och sedan utgå därifrån.

Så mitt hetaste tips den här helgen är att du ger dig ut och upptäcker ett eller flera nya områden – antingen hemma eller om du är på resande fot. Happy running!

New YorkI höstas upptäckte vi delar av New York i löpskor

Veckans löptips publiceras i samarbete med Give A Smile Running Club – en nystartad löpargrupp som springer tillsammans för välgörande ändamål. Första passet arrangeras nu på söndag, 30 mars i Luleå. Det kostar tio kronor att springa, gå eller lunka med – alla nivåer är välkomna! Pengarna som samlas in kommer att skänkas till stiftelsen Friends vars uppdrag är att stoppa all mobbing i svenska skolor och idrottsföreningar. Mer info hittar du på Give A Smiles facebook-sida

London calling

Våren 2010 flyttade jag hem från London efter tre år på ett universitet i utkanten av staden. Det känns som ett helt liv sedan! Jag och John har länge pratat om att åka dit tillsammans så att jag får visa honom mina smultronställen och mitt universitet. De senaste veckorna har gått i racerfart och den där helgresan som vi bokade för ”länge sen”, den är här nu. Om några timmar åker vi ut till Arlanda för en långhelg i bästa London. Det ryktas dessutom om att körsbärsblommorna står i full blom, åh vad jag längtar!

London kollage

Jag hittade några bilder från min London-tid. Förutom att jag var väldigt nöjd med skolan så var det fantastiskt roligt att så många i min familj och av mina vänner kom på besök. Min mamma slog rekord, jag tror att hon var hos mig 7-8 gånger…!

Datorn får stanna hemma i helgen men jag kommer att uppdatera min instagram. Följ mig gärna på @jennysunding.

Terränglöpning i stan

I går var jag på en pressvisning för att få höra mer om Salomon CityTrail. Loppet arrangerades första gången förra året, men då under namnet Urban Trail Sthlm. I år är det ny bansträckning och loppet marknadsförs som Sveriges första trail-lopp i innerstadsmiljö. Banan sträcker sig 7 kilometer från Kungsträdgården, mot Söders höjder genom Stockholms allra mest utmanande trappor och bakgator. Så mycket terräng det kan bli i stan :-). Deltagarna kan välja att springa ett eller två varv och starten går torsdag 24 april klockan 19.00. Ny form av afterwork kanske? 

Jag anmälde mig till 14 kilometer och har även lurat med John, vi tänkte springa loppet tillsammans. Jag gillar ju som bekant terränglöpning och det känns roligt att få utforska lite nya gator och vrår här i min egen stad.

Salomon

Salomon har också lanserat en kollektion med skor och kläder på temat CityTrail. Skorna här ovanför är jag sugen på, modellen heter X-Scream. Jag gillar Salomons Speedcross och skulle kunna tänka mig ytterligare en terrängsko som ger bra grepp samtidigt som den passar bra i stan.

Salomon Maya NestorovJag träffade en gäng glada tjejer på plats, Maya (som jag lånat bilden av), Ida, Malin, Terese och Anna

Hälsosamma och smarriga lunchtips

Det är roligt att testa nya lunchställen. I dag mötte jag upp min vän Petra på Goji & Bönan på Norrtullsgatan 7 vid Odenplan. Där åt vi en varsin matig sallad, i min trängdes bland annat lax, blomkålsris, avokado och ägg. Vill du hellre ta en fika finns ett litet men bra utbud av nyttiga bakverk. Och så kaffe från Johan & Nyström, en av mina favoriter. Kan varmt rekommendera stället om ni har vägarna förbi.

Goji BönanGoji & Bönan kör mycket ekologiskt – tummen upp!

När vi ändå pratar lunchmat vill jag passa på att slå ett slag för Doctor Salads goda rätter. Den lilla butiken/restaurangen ligger vid Östermalmstorg (Sibyllegatan 29) och här finns också ett gäng näringsrika och mättande sallader samt goda juicer, raw food, mellanmål och annat smått och gott.

Har ni några bra lunchtips, här i Stockholm eller någon annanstans i vårt avlånga land?

Dr Salad

Lyxig lunchlåda från Doctor Salad

Skön morgonrutin

I dag är jag uppe innan tuppen, men när jag inte ska iväg riktigt tidigt på morgonen gillar jag att starta dagen med lite yoga ute i vardagsrummet. Jag prenumererar på Yogobe och har hittat ett gäng favoriter sedan jag började botanisera runt bland passen. Det passar mig perfekt att sekvenserna är allt från 5 minuter upp till 60 minuter. Det finns alltid något att köra hur lite tid jag än har. Min favorit är Jennie Liljefors som jag även haft förmånen att yoga för ”på riktigt”. Hon är pedagogisk och har en fantastiskt härlig aura kring sig. Anusarayogan som Jennie instruerar i är dynamisk och ger en skön balans mellan smidighet, styrka och harmoni.

En annan favorit är Johanna Andersson. hennes Happy Hips på Yogobe (finns att prova gratis på startsidan) har jag kört otaliga gånger. Mina höfter ler, tackar och tar emot.

Yoga

Jennie Liljefors detoxyoga fick inleda min morgon i fredags

Tulpaner

”Att titta på vackra tulpaner är som yoga för själen” (gammalt Jenny-ordspråk)

Tulpaner

Kicka igång löparsäsongen med mig och Shirin

Running

Nu är vi bestämt att nytt datum för min och Shirins workshop Running n’Yoga blir den 27 april.

Vi kommer att hålla en heldag från klockan 9-16 på Rosa Skrot med yoga, löpning i Tantolunden, föreläsningar, hälsosam mat och dryck och en välfylld goodiebag (till ett värde av 800 kronor). Jag kommer dessutom att filma alla deltagares löpsteg så att ni får individuell feedback att ta med hem tillsammans med en e-bok med Shirins och mina bästa yoga- och löpartips. Vi håller gruppen liten, endast 30 deltagare, för att kunna ge bästa möjliga coachning till var och en.

Priset för allt detta är 695kr (medlemmar på Rosa Skrot har 10% rabatt) och du betalar till BG: 199-7667. Posta sedan ditt O.S.A. senast den 20 april till info@thebabynetwork.se med ämnesraden ”Running n’Yoga”. Bifoga i samband med detta dina kontaktuppgifter och en skärmdump där du visar att inbetalningen är genomförd.

Här kan ni läsa vårt pressmeddelande

Här hittar ni eventets facebookgrupp

Varmt välkomna hälsar jag och Shirin, i samarbete med The B.A.B.Y. Network

In och ut ur dimman igen

Helgen sprang iväg snabbt som bara den. I fredags skyndade jag från jobbet för att tillsammans med John möta upp min bror Jonas med sambo Åsa för en supertrevlig AW på Scandic Grand Central. Därefter försvann jag in i dimman, och då pratar jag inte om alkoholrelaterad sådan utan om pluggdimma. Tjock som bara den! Jag har läst en distanskurs i idrottsnutrition sedan mitten av januari och i dag har vi inlämning på sista uppgiften.

Så i går morse greppade jag tag om dator och böcker och begav mig in till stan till ytterligare ett Scandic-hotell. Denna gång Anglais, för långfrukost, lunch och plugg med min kompis Annefrid som turligt nog också pluggar. Alltid skönt att dela tentaångest med någon annan :-). I eftermiddag klockan 16.30 var jag sen äntligen klar och kunde bocka av rysligt många timmar framför datorn. Ut ur dimman och ut i eftermiddagssolen. Indiskt till middag och två intressanta TED-talks senare är jag redo för bingen. Tröttmössa!

Frukost Anglais

Mumsig frukostbuffé på Anglais

Jenny John

Efter alldeles för många timmar framför datorn…

IndisktSen blev jag så sugen på ris och spenat, det har väl aldrig hänt förut Josefin ;-). Då passar Palak ponir med spenat och färskost alldeles ypperligt (även om färgen kanske inte är den mest aptitliga…)

Veckans löptips: Lite smått och gott

I första delen av Veckan löptips gav jag sex grundläggande tekniktips som hjälper till att skapa ett effektivare löpsteg. I dag tänkte jag fortsätta på det temat genom att gå igenom några vanliga korrigeringar som du kan göra för att just effektivisera din löpning. 

Om dina armarna viftar framför eller åt sidorna:
– Vinkla tummarna utåt så får du automatiskt in armbågarna närmare kroppen. Försök att få pendlingen rakt framåt/bakåt.

Om du öppnar upp i armbågsleden:
– Håll armarna låsta i 90 graders vinkel genom hela pendelrörelsen.

Om du säckar ihop i överkroppen (kutar ryggen):
– Tänk att du har ett snöre från hjässan som drar dig uppåt och lite framåt (kom ihåg att lutningen i kroppen kommer ända nere från vristen). Du har dessutom en medalj runt halsen som du gärna vill visa upp!

Om hälen sätter i framför kroppens tyngdpunkt: 
– Ta kortare ”tassande” steg och försök att driva framåt i steget med hjälp av höften och ett så kallat spetsigt knä (vinkel i knäleden är mindre än 90 grader). Foten ska redan vara på väg bakåt när den sätter i marken.

Ett sätt att kolla om du tar tillräckligt korta steg är att mäta stegfrekvensen (antalet fotisättningar per minut). Jag brukar räkna stegen på ena benet under 60 sekunder (och sedan dubbla siffran). Summan bör ligga runt 180 steg. När jag gör den här övningen med mina kunder brukar siffran ofta bli mycket lägre eftersom många gärna tar lite för långa steg med följden att hälen sätts i långt framför kroppen.

Löpskola

Löpteknikträning i Turkiet. Bilderna har jag lånat av Annika.

Löpskola Annika Sjöö2

Veckans löptips publiceras i samarbete med Give A Smile Running Club – en nystartad löpargrupp som springer tillsammans för välgörande ändamål. Första passet arrangeras nästa söndag, 30 mars i Luleå. Det kostar tio kronor att springa, gå eller lunka med – alla nivåer är välkomna! Pengarna som samlas in kommer att skänkas till stiftelsen Friends vars uppdrag är att stoppa all mobbing i svenska skolor och idrottsföreningar. Mer info hittar du på Give A Smiles facebook-sida

1 2 3 4  Scrolla till toppen