Arkiv för dag: 20 april, 2014

Veckans löptips: Ta trapporna

Att springa i trappor är superbra löpstyrketräning för ben och rumpa samtidigt som det sätter pulsen på prov och ger bålstyrkan en match.

När jag är ute på vanliga distansrundor tar jag gärna några extravarv om jag hittar en fin trappa. Här är några tips på bra trappträningsupplägg:

1. Nästa gång du stöter på en trappa ute på löprundan (med åtminstone 10 trappsteg) – Ta snabba steg uppför (tryck ifrån ordentligt i varje steg, 2-3 trappsteg i taget) och korta snabba steg ner till start igen. Upprepa i totalt 45 sekunder och vila sedan 15 sekunder. Kör 10 sådana intervaller i högt tempo. Du kan också testa att hoppa jämfota, springa uppför med höga knän, hoppa på ett ben… Fantasin sätter gränserna!

2. Hitta en längre trappa som tar minst 1 minut att springa upp för. Jogga tillbaka ner (här får du vila lite) och upprepa trappbestigningen 8-20 intervaller (beroende på trappans längd).

3. Hur många gånger hinner du till toppen av trappan på 10, 15 eller 20 minuter? Värm upp med 5-10 minuter jogg till trappan du har valt ut och sätt sedan på timern. Ett enkelt och effektivt pass när du inte har så mycket tid men ändå vill få bra träning.

Trappträning 2

John springer trappor – och bygger ännu starkare ben!

Veckans löptips publiceras i samarbete med Give A Smile Running Club – en nystartad löpargrupp som springer tillsammans på söndagar i Luleå, för välgörande ändamål. Nu under påsk är passet flyttat till i morgon, måndag, klockan 16.00. Det kostar tio kronor att springa, gå eller lunka med – alla nivåer är välkomna! Pengarna som samlas in kommer att skänkas till stiftelsen Friends vars uppdrag är att stoppa all mobbing i svenska skolor och idrottsföreningar. Mer info hittar du på Give A Smiles facebook-sida

 Scrolla till toppen