Arkiv för dag: 29 april, 2014

Jag, som löpare

Jag har blivit utmanad av Charlotte att svara på frågorna i följande lista om hur jag är och vad jag gillar som löpare.

1. Vilken typ av löpare är du?
Jag sprang en del när jag var mindre, men det var mest som komplement till fotbolls- och annan träning. När jag flyttade till England 2007 började jag så småningom att springa lite mer. Jag hade en runda på 9 kilometer som jag sprang i den ena eller andra riktningen. Någon gång under våren 2010 plockade jag upp ett träningsprogram från marathon.se för att springa Tjejmilen under 45 minuter. Programmet och träningen rullade på bra och min tid på loppet landade runt 44:50. Året därefter sprang jag min första halvmara och 2012 mitt första Stockholm Marathon (det har sammanlagt blivit tre stycken). Även om jag har sprungit flest asfaltslopp och mestadels tränar på flackare underlag så är jag väldigt fascinerad av terränglöpning och kan bocka av tävlingar som BAMM och delar ur Salomon Trail Tour. Jag är stark uppför och gillar när löpningen även blir en naturupplevelse och ett äventyr.

2. Hur länge har du löpt?
Sedan jag var typ 10 år, men började löpträna mer fokuserat i 20-års åldern.

3. Hur mycket löper du per vecka?
Väldigt varierat men när jag är frisk (just nu dras jag med efterslängar från en envis förkylning) blir det 3-4 egna pass i veckan och ett antal löpcoachningspass där jag joggar med deltagarna på uppvärmning och nedjogg.

4. Vilket är ditt “feelgood” tempo?
Omkring 5:20-30 minuter per kilometer.

5. Vad måste du ha med dig på ett pass?
Sköna löparskor, funktionsunderkläder, tights (långa eller korta beroende på väder), linne och eventuellt en jacka (plus långärmad merinoullströja om det är vinter). GPS-klocka och telefonen med hörlurar om jag känner för att lyssna på musik eller en podcast.

6. Varför springer du?
För enkelheten och för att det går att variera träningen på så många sätt. För mig är löpning det bästa sättet att få full kontakt mellan kropp och sinne, jag är aldrig så klartänkt som när jag varit ute på en skön löprunda. 

7. Har du någon gång ljugit för att få springa?
Ja, men bara för mig själv. Ibland blir jag för ivrig efter en sjukdomstid och försöker intala mig själv att jag är friskare än vad jag egentligen är.

8. Hur ofta köper du löparskor?
Jag springer helst i skor från Asics, och snittar nog 1-2 nya par om året.

9. Var/hur handlar du din löputrustning?
Jag handlar en del när jag är ute och reser, men jag får också testa mycket nya produkter tack vare mitt jobb.

10. Dygnets bästa springtid?
Jag gillar morgonträning, att få möta dagen utomhus i spåret är fantastiskt skönt tycker jag. Men ska springa riktigt tuffa intervaller är kroppen ofta piggare lite längre fram på dagen. Lunchträning eller direkt efter jobbet fungerar oftast bäst. Någon gång ibland blir jag sugen på en lätt kvällsrunda, men jag är mer morgon än kvällsmänniska.

11. Hur ofta tävlar du?
Förra säsongen sprang jag 13 lopp, från 5 kilometer upp till marathon. I år har jag ännu så länge sprungit en halvmara, men kommer inte att springa lika många lopp då jag har dragits med en del skadeproblem under våren.

12. Vilken är favoritdistansen?
Om jag fått frågan förra året hade jag sagt marathon, det är en distans som både skrämmer och tilltalar mig på samma gång. Jag passar bäst för längre lopp, men kanske är det halvmaran som lockar mest just nu – om vi pratar flacka lopp. Planen är att springa ett fjällmaraton på 47 kilometer i sommar, så jag vill fortfarande springa riktigt långt men då ska det gärna vara i kombination med en häftig naturupplevelse.

13. Har du ett mantra som du rabblar i huvudet när du blir trött?
Jag brukar rabbla för mig själv lite att ”Pain is temporary, winning is forever” och att jag är ”bulletproof, they shoot me down – but I won’t fall, I am titanium!” från en av mina bästa träningslåtar. Töntigt, men effektivt.

14. Springer du helst i grupp eller ensam?
Intervaller och långpass springer jag gärna tillsammans med någon eller i grupp. Meditativa kortare distansrundor är ofta sköna att springa själv. Min bästa träningskompis är John, han gillar kort och snabbt medan jag passar bäst för långt och långsamt – så vi kompletterar varandra väldigt bra.

15. Hur återställer du dig efter ett långpass?
Jag dricker mycket vatten, äter något med mycket (och lite snabbare) kolhydrater och protein, duschar och ser till att vila ordentligt.

16. Vilken snabbhetsträning föredrar du?
En av favoriterna är 400 meter på bana, med 30 sekunders vila mellan intervallerna. Jag brukar köra runt 12 intervaller.

17. Vilket lopp drömmer du om att springa?
Jag skulle vilja springa något riktigt häftigt traillopp i Alperna eller någon annanstans i världen. När det gäller stadslopp så ”måste” jag bara springa New York Marathon.

18. Vilken kändis skulle du helst vilja springa med?
Jag skulle vilja springa med Emelie Forsberg, den fantastiskt duktiga traillöparen. Förhoppningsvis skulle en del av hennes superkrafter smitta av sig på mig :-). Om vi pratar kändisar, som inte är elitlöpare, skulle jag gärna ta en runda med Kronprinsessan. Vi springer båda i Hagaparken så då kan vi passa på att tipsa varandra om de bästa rundorna…!

19. Vilka tre till fem löp- eller träningsbloggare utmanar du att fylla i den här listan?
Jag vill gärna läsa SandrasSaras, Helenas och Anna Los svar på frågorna.

Jenny Hellas 2

 Scrolla till toppen