Arkiv för månad: maj 2014

Vårruset 2014

Någonting hände i måndags eftermiddag, temperaturen gick från varm och solig sommardag till kall och ruggig höst. Jag och Josefin hade tänkt att köpa våra nummerlappar och sedan chilla i gräset i väntan på loppet. I stället försökte vi (i våra alldeles för tunna kläder) hitta sätt att hålla oss så varma det gick.

Loppet då, jo det gick så bra! Josefin ville springa snabbare än förra året och jag skulle peppa henne att klara sitt mål. Vilket hon gjorde med råge. Drygt 2,5 minuter snabbare än Vårruset 2013, 26:58 stannade klockan på. Kanonbra är bara förnamnet!

Här kommer ett litet bildregn från kvällen.

VårrusetAtt kramas med Blossom är ett exempel på bra sätt att få upp lite värme…

Vårruset inför… Uppvärmningsdans på parkeringen är ett annat.

Vårruset 3Starten gick vid 19 och här fångar John oss strax innan slutspurten. Josse behöll gott mod genom hela loppet…

Vårruset 4… Här lägger hon in sista växeln över gräset

Vårruset

Vårruset 2Mål! Glada och nöjda, känslan efter målgång kommer jag nog aldrig att tröttna på.

Spontan måndagsaktivitet

Jag och min syster kom på att det vore roligt att springa Vårruset. Beslutet tog vi i går, och i dag går starten vid 19. Vi ska vara på plats i tid för att göra en efteranmälan, hoppas att det finns lappar kvar till oss.

Lycka till alla som ska springa!

Vårruset

Vårruset 2013: Josefin endorfinrusig efter att ha sprungit sitt första lopp. Jag, mycket stolt coach!

It’s in the details

Ofta räcker det med någon liten detalj för att ett plagg ska kännas som det lilla extra. Jag har två nya favoriter i garderoben där detaljerna gör hela skillnaden. Mina tajts från Reebok är visserligen väldigt sköna och sitter bra, men de vore ändå ”bara” ett par svarta tajts om det inte vore för mönstret på sidan under knät. Snyggt! Linnet köpte jag på YogaGames hos Global Yoga. På baksidan finns deras manifest, som jag även har på ett vykort. Fin och tänkvärd text som känns bra att ta med sig in i yogasalen.

Detaljer

Yoga games 3

En sån där fin dag

De här vackra blommorna får representera dagens magkänsla. Jag känner mig glad och lätt i sinnet. Solen strejkar visserligen men jag väljer att göra ”hoppa-mellan-vattenpölarna” till en sport i stället för att svära. Det är inte så dumt att fylla 27 ändå.

Nu väntar Djurgården och restaurangbesök!

Körsbärsblommor

Veckans löptips: 3 x träningsdejter

Vilket fantastiskt väder helgen har bjudit på! Hoppas att solen skiner på dig också och att den gör dig sugen på att springa en sväng. I dag vill jag slå ett slag för att locka med en kompis ut i löpspåret. 

Att boka in träningsdejter brukar ges som tips för den som har svårt att genomföra sina planerade träningstillfällen. Och visst är det enklare att pallra sig iväg när man vet att någon väntar på en. Det är dessutom roligt och utmanande att träna tillsammans. Här kommer tre tips på löppass att köra med en eller flera kompisar, familjemedlemmar eller kollegor:

1. Parintervaller. Dela upp er i par och välj ut en slinga som kan vara allt från några hundra meter upp till en kilometer. Ha en utgångspunkt där ni börjar och springer slingan åt varsitt håll. När ni möts, pusta några sekunder eller vila cirka 30 sekunder om slingan är upp mot 1 km. Vänd och spring samma väg tillbaka. Tanken är att ni ska hålla samma tempo dit och tillbaka, och att ni då kommer att mötas ungefär samtidigt vid utgångspunkten. Vila en stund och byt sedan håll. Upprepa så många gånger ni har tid eller ork till. Det här upplägget passar perfekt även om man är på olika nivåer, den som är snabbare springer längre del av rundan och vice versa.

2. Fartlek. Ett upplägg jag tipsat om förut men som tåls att nämnas igen. Börja med att bestämma hur länge ni ska vara ute, till exempel 30 eller 40 minuter. Börja med en lätt jogg på 5 minuter och turas sedan om att bestämma ”uppdrag”. Det kan vara att springa upp för närmaste backe några gånger, för att sedan jogga långsamt en stund innan ni ruschar mellan lyktstolparna utmed strandpromenaden följt av några trappor, höga knän, följa John och så vidare. Avsluta med några minuters nedvarvningsjogg. Ett varierande och garanterat roligt sätt att springa och som – precis som intervaller – ger bra konditionseffekt.

3. Trappor + styrka. Ett pass jag körde för några veckors sedan med ett av mina företag. Hitta en ganska lång trappa, som tar åtminstone 20 sekunder att springa till toppen. Dela upp er i par där den ena börjar att springa upp för trappan, medan den andra gör en styrkeövning (till exempel utfall eller benböj). När trapplöparen kommer tillbaka så byter man av. När båda har sprungit en gång i trappan kan ni göra en gemensam övning, till exempel plankan där ni klappar varandras händer x antal gånger. Börja sedan om och gör så många varv ni hinner på förslagsvis 12-15 minuter.

Go, go, go!

Ursvik Extreme

Veckans löptips publiceras i samarbete med Give A Smile Running Club – en nystartad löpargrupp som springer tillsammans på söndagar i Luleå, för välgörande ändamål. Det kostar tio kronor att springa, gå eller lunka med – alla nivåer är välkomna! Pengarna som samlas in kommer att skänkas till stiftelsen Friends vars uppdrag är att stoppa all mobbing i svenska skolor och idrottsföreningar. Mer info hittar du på Give A Smiles facebook-sida.

 

Till fredagsfikat?

Nu har fler härliga receptfilmer dykt upp på Risentas youtube-kanal. Mitt bidrag är energibollar med cashew, nyponskalmjöl, linfrön, pumpafrön, torkade fikon, kanel och vanilj. Kolla gärna in kanalen, där finns massor av recept bakade med Risentas specialmjöler, till exempel mandel, hasselnöt, bovete, kokos, majs, nyponskal och soja.

Kanske svänger du ihop några bollar, så att inte energin sinar innan arbetsveckans slut…!

I mina tankar i dag

För ett år och tre månader sedan flög världens finaste pälsboll till himlen. I dag är det hennes födelsedag.
Grattis älskade Liisa! Du är mer än levande i mina tankar.

Liisa

 

BE.CORE – utmanande helkroppsträning

I morse var jag inbjuden att testa ett pass på nya studion BE.CORE på Östermalm i Stockholm. De erbjuder Lagree Fitness, en träningsmetod från Los Angeles som hämtar inspiration från pilates. Träningen sker med hjälp av ett redskap som grundaren Sebastian Lagree har döpt till The Megaformer. Under 55 minuter jobbade vi igenom hela kroppen, med mycket fokus på lugna kontrollerade rörelser och bålstyrka. Med hjälp av röda och gula fjädrar reglerade vi motståndet på den rörliga delen av redskapet, det gick att göra övningarna riktigt tunga. Det gällde dessutom att koppla på ordentligt med bålstöd för att hålla balans och stabilitet. Kolla in videon här nedanför om ni är nyfikna på hur träningen ser ut.

Min kropp fick sig en rejäl styrkegenomgång, svetten fullkomligt droppade. Jag vill också ge ett stort plus till att man tränar i små grupper så att instruktören hinner gå runt och rätta till tekniken. Mycket fokus på teknik får alltid stor tumme upp!

BE.CORE har för övrigt ett smart betalningssystem. I stället för medlemskap så bokar och betalar man per klass via hemsidan. Men smakar det, så kostar det. De ordinarie priserna är saftiga (precis som på de flesta lite mer exklusiva träningsanläggningarna), men den som vill testa kan just nu köpa två prova-på-klasser för 200 kronor. Här hittar ni prislistan.

BE.CORE, Kommendörsgatan 29 

Becore

The Megaformer bjöd på en svettig och effektiv träningstimme. Jag testar gärna Lagree Fitness igen.

Så mycket bättre, när vi gör det tillsammans 

Kvällens pass inleddes med 5 min i roddmaskinen och några rörlighetsövningar, följt av sammanlagt 300 reps uppdelat på sex övningar med tungt motstånd:
1. Thrusters med kettlebell, 50 reps (vila när det behövdes, för att kunna hålla tekniken)
2. Låg rodd i TRX, 50 reps
3. Kettlebell-sving, 50 reps
4. Bröstpress i TRX, 50 reps
5. Sidoplanka med rotation, 30 reps/sida
6. Tuck ups: Ligg ner med ländryggen i golvet, raka ben strax ovanför marken och armarna utsträckta över huvudet. Sätt dig upp genom att dra in knäna mot magen. Möt knäna med armarna, 40 reps

Bra teamwork sis!

Jenny och Josefin på gymmet

I dag skulle jag vilja…

… glida fram över vattnet på en bräda. Att paddla fram, stående på en surfbräda, blir allt populärare och i dag på lunchen fångade jag en suddig bild på en Stand Up Paddlare i Karlbergskanalen. Det såg väldigt rogivande och härligt ut. Jag kan tänka mig att det är ändå mysigare att hoppa upp på brädan en tidig sommarmorgon. Det verkar dessutom vara bra styrke- och balansträning. SUP får bli en av sommarens aktiviteter.

SUP

1 2  Scrolla till toppen