Arkiv för dag: 8 maj, 2014

Veckans löptips: Mer fotgymnastik!

Fotstyrkeövningar bygger (bokstavligen) en stark och stabil grund att stå på. Du får ett starkare löpsteg och en minskad risk att drabbas av rygg-, knä- och höftvärk då svaga fötter kan leda till en snedbelastning som kroppen måste kompensera. 

För några veckor sedan tipsade jag om stärkande övningar för fötterna (läs inlägget här) och jag tänkte att vi kör ett varv till. Fotstyrka är så viktigt att det tåls att upprepas om och om igen. Här nedanför finns en sekvens med fyra övningar som är superenkla att göra – men som kräver att du gör dem regelbundet för att de ska ge resultat (som med det mesta…). Jag har själv svårt att komma in i rutinen, men från och med nu tänker jag sätta ett alarm på klockan som varje kväll säger åt mig att det är dags. Några minuter fotstyrka har jag tid med, och det kommer mina fötter att tacka mig för.

Fotgympa

1. Sträck på tårna, håll kvar i fem sekunder och slappna sen av. Upprepa 4-5 gånger på varje fot. 
2. Flexa foten så att tårna pekar uppåt, håll kvar i fem sekunder och slappna sen av. Upprepa 4-5 gånger på varje fot. 
3. Knip med tårna, håll kvar i fem sekunder och slappna sen av. Upprepa 4-5 gånger på varje fot. 
4. Sära på tårna, håll kvar i fem sekunder och slappna sen av. Upprepa 4-5 gånger på varje fot.

Veckans löptips publiceras i samarbete med Give A Smile Running Club – en nystartad löpargrupp som springer tillsammans på söndagar i Luleå, för välgörande ändamål. Det kostar tio kronor att springa, gå eller lunka med – alla nivåer är välkomna! Pengarna som samlas in kommer att skänkas till stiftelsen Friends vars uppdrag är att stoppa all mobbing i svenska skolor och idrottsföreningar. Mer info hittar du på Give A Smiles facebook-sida

 Scrolla till toppen