Arkiv för dag: 18 maj, 2014

Veckans löptips: 3 x träningsdejter

Vilket fantastiskt väder helgen har bjudit på! Hoppas att solen skiner på dig också och att den gör dig sugen på att springa en sväng. I dag vill jag slå ett slag för att locka med en kompis ut i löpspåret. 

Att boka in träningsdejter brukar ges som tips för den som har svårt att genomföra sina planerade träningstillfällen. Och visst är det enklare att pallra sig iväg när man vet att någon väntar på en. Det är dessutom roligt och utmanande att träna tillsammans. Här kommer tre tips på löppass att köra med en eller flera kompisar, familjemedlemmar eller kollegor:

1. Parintervaller. Dela upp er i par och välj ut en slinga som kan vara allt från några hundra meter upp till en kilometer. Ha en utgångspunkt där ni börjar och springer slingan åt varsitt håll. När ni möts, pusta några sekunder eller vila cirka 30 sekunder om slingan är upp mot 1 km. Vänd och spring samma väg tillbaka. Tanken är att ni ska hålla samma tempo dit och tillbaka, och att ni då kommer att mötas ungefär samtidigt vid utgångspunkten. Vila en stund och byt sedan håll. Upprepa så många gånger ni har tid eller ork till. Det här upplägget passar perfekt även om man är på olika nivåer, den som är snabbare springer längre del av rundan och vice versa.

2. Fartlek. Ett upplägg jag tipsat om förut men som tåls att nämnas igen. Börja med att bestämma hur länge ni ska vara ute, till exempel 30 eller 40 minuter. Börja med en lätt jogg på 5 minuter och turas sedan om att bestämma ”uppdrag”. Det kan vara att springa upp för närmaste backe några gånger, för att sedan jogga långsamt en stund innan ni ruschar mellan lyktstolparna utmed strandpromenaden följt av några trappor, höga knän, följa John och så vidare. Avsluta med några minuters nedvarvningsjogg. Ett varierande och garanterat roligt sätt att springa och som – precis som intervaller – ger bra konditionseffekt.

3. Trappor + styrka. Ett pass jag körde för några veckors sedan med ett av mina företag. Hitta en ganska lång trappa, som tar åtminstone 20 sekunder att springa till toppen. Dela upp er i par där den ena börjar att springa upp för trappan, medan den andra gör en styrkeövning (till exempel utfall eller benböj). När trapplöparen kommer tillbaka så byter man av. När båda har sprungit en gång i trappan kan ni göra en gemensam övning, till exempel plankan där ni klappar varandras händer x antal gånger. Börja sedan om och gör så många varv ni hinner på förslagsvis 12-15 minuter.

Go, go, go!

Ursvik Extreme

Veckans löptips publiceras i samarbete med Give A Smile Running Club – en nystartad löpargrupp som springer tillsammans på söndagar i Luleå, för välgörande ändamål. Det kostar tio kronor att springa, gå eller lunka med – alla nivåer är välkomna! Pengarna som samlas in kommer att skänkas till stiftelsen Friends vars uppdrag är att stoppa all mobbing i svenska skolor och idrottsföreningar. Mer info hittar du på Give A Smiles facebook-sida.

 

 Scrolla till toppen