3 optimala träningsformer


Att hitta rätt i träningsutbudet är en mäktig känsla. Du och din träningsform är som gjorda för varandra, livet vore inte detsamma utan kampen, svetten, målen och endorfinerna. Linda, Klas och Liv vet precis vad vi talar om. De tycker alla att just deras träningsform är helt optimal.

Liv Kalström är landslagstjejen som vill inspirera andra till att testa hennes favoritsport rodd. Hon berättar hur hjärtat får en ordentlig genomkörare och hur alla stora muskelgrupper involveras.

– Det är precision, balans, finlir och kraft – allt på samma gång! Säger Liv.

Som nybörjare får man ofta börja i så kallade havsroddbåtar. De är enklare att balansera och säkrare än de vanliga tävlingsbåtarna. Du kan också testa roddmaskinen på gymmet. Liv tipsar bland annat om en effektiv ”intervallstege”. Fyra minuter i snabbare tempo följt av fyra minuters återhämtning i lugnt tempo. Sedan tre minuter snabb rodd följt av tre minuter i långsammare tempo. Samma sak upprepas med två minuter – och slutligen i en minut. Antingen avslutar du passet där eller så kör du stegen upp igen med en, två, tre och slutligen fyra minuters intervaller.

Klas Hasselgren tycker att längdskidåkning är den ultimata sporten. Han varvar tävlingar för Sundbybergs IK med jobbet som butikssäljare i en sportbutik. Där hjälper han både nybörjare och mer rutinerade åkare att hitta den bästa utrustningen. Klas berättar att längdåkare ofta ligger i topp när det gäller syreupptagningsförmåga, jämfört med andra uthållighetsidrotter. Det ger också bra styrketräning för mage, rygg, ben och överarmarnas baksidor.

– Träningen går även att anpassa efter vad man har som mål – korta, snabbare pass för konditionsförbättring och långpass för att vänja kroppen med att vara ute under längre tid. De längre rundorna är också bra för fettförbränningen, säger Klas.

Linda Altemark svingar tunga kettlebells och lassar skivstängerna fulla. Hon är helt såld på träningsformen crossfit.

Crossfit kan sammanfattas som konstant varierande, funktionella rörelser uförda med hög intensitet.

– Variationen är central, eftersom hela kroppen ska bli genomtränad – det är styrka, kondition och explosivitet, säger Linda.

Det är dessutom träning som ger snabba resultat. Forna soffpotatisen Linda tränande sitt första pass i september 2009. Drygt ett år senare gör hon 2 x 110 kilo i marklyft och elva sammanhängande pullups.

Crossfit består av olika grundövningar och varianter av dessa. Exempel är squats (knäböj), marklyft och pullups (uppdragning i stång). Målet är att uppnå en funktionell kropp som fungerar bra i vardagen.

Tidskrift: Fitness Magazine
Utgåva: Nummer 3, mars 2011
Sida: 47-53

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Var vänlig ange ditt namn, din e-postadress och en kommentar.