Sött & nyttigt

Vitt socker är ingen höjdare för hälsan. Som tur är finns det goda alternativ!

Strösocker heter egentligen sackaros och utvinns ur sockerrör och sockerbetor. För att få en finare struktur och längre hållbarhet raffineras sockret genom upphettning. I den processen försvinner all näring och sackaros går därför blixtsnabbt ut i blodet eftersom kroppen inte har någon näring att ta hand om, Blodsockret skjuter i höjden. Den stora insulinutsöndringen som följer sliter på organ och blodkärl. Den gör också att fett lagras lättare i kroppen, berättar Erica Palmcrantz Aziz som är författare till böckerna Raw food på svenska och Raw delight. En ständigt hög sockerkonsumtion är kopplad till både hjärt- och kärlsjukdom och övervikt.

Välj i stället naturligt sött, så som torkad och färsk frukt, råsocker, honung, kokospalmsocker, agavesirap, lucumapulver, melass eller yaconsirap, tipsar Mickey Vujicic på hälsokostbutiken Gryningen på södermalm i Stockholm.

Det finns också naturligt framtagna sötningsmedel som är baserade på bland annat växter och ämnen ur frukter. Exempel är stevia, björksocker och sötin och sukrin.

Tidskrift: Blossom Magazine
Utgåva: Nummer 6, juni 2011
Sida: 36-37

 

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Var vänlig ange ditt namn, din e-postadress och en kommentar.